Testissä Mitsubishi ASX

04.10.2010 |
Testissä Mitsubishi ASX

ASX on Mitsubishin uusi ase kompaktien kaupunkimaasturien luokkaan. Onko Outlanderin pikkuveljellä rahkeita myynti- menestykseksi nousseen Nissan Qashqain lyömiseen? (TL 13/2010)

Mitsubishi ASX 1.6 Invite Cleartec

ASX on Mitsubishin uusi ase kompaktien kaupunkimaasturien luokkaan. Onko Outlanderin pikkuveljellä rahkeita myynti- menestykseksi nousseen Nissan Qashqain lyömiseen? Otimme testiin etuvetoisen bensaversion.

Kaupunkimaasturien aika ei ole vielä ohi, vaikka keskustelu niiden järkevyydestä onkin ajoittain äitynyt voimakkaaksi. Kun katumaastureita vielä viisi vuotta sitten myytiin Euroopassa karvan päälle satatuhatta kappaletta, tämän vuoden ennusteet povaavat luokalle noin 458 000 kappaleen menekkiä. Myynnin jyrkkä nousukäyrä tekeekin tästä ns. crossover-kilpailuryhmästä autonvalmistajien silmissä erittäin kiinnostavan.

Kaikkein isoimpien maasturimöhkäleiden kohdalla kovin villitys on onneksi laantunut. Koko ei ole enää kaikki kaikessa, vaan järkeäkin saa käyttää. Mitsubishi ASX:n kaltaiset, niin sanotut C-segmentin kaupunkimaasturit edustavat tätä tervetullutta, fiksumpaa suuntausta, jossa vähemmän kateutta ja ärsytystä aiheuttava kompakti koko yhdistyy kohtuullisiin hankintahintaan, käyttökustannuksiin ja päästöihin.

ASX jakaa saman perusrakenteen luokkaa isomman Outlanderin kanssa. 1.6-litrainen bensa- ja 1.8 dieselmoottori ovat molemmat uusia. Suomessa myytävistä autoista löytyy päästöjä alentava varustepaketti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

ASX:ssä varustukseen kuuluu Mitsubisheihin kauan kaivattu ohjauspyörän pitkittäissäätö. Kuljettajan ympäristö on viihtyisä, ja takapenkillä on kelpo tilat kolmelle aikuiselle. Lastenvaunut mahtuvat vaivattomasti tavaratilaan.

ASX:n perusajettavuus on hyvä, mutta kulutusta alentavan sähkötehostetun ohjauksen keskialue on tunnoton ja keskittämiskykykin huono. Takajousitus pohjaa täydellä kuormalla herkästi.

Bensamoottori on tyypilliseen japanilaistapaan kierroskonemainen. Käytännön suorituskyky sekä jarrutusteho täysjarrutuksissa ovat korkeintaan keskinkertaisella tasolla.

Loppuarvostelu

Mitsubishi ASX ei varsinaisesti tarjoa mitään uutta kovassa myötätuulessa seilaavaan crossover-luokkaan. Sen suurimmat vahvuudet löytyvät kilpailijoita edullisemmassa hinnoittelussa ja takuussa. Myös kulutus pysyy sammutusautomatiikan ja muiden Cleartec-varusteiden ansiosta kohtuullisena. Tilat edessä ja takana ovat mukavan väljät, mutta melua on kovemmissa nopeuksissa turhan paljon. Uusi sähkötehostettu ohjaus on luvattoman heikko esitys, joka syö Mitsun hyvästä ajettavuudesta armotta suurimman ilon.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.