Toyota teki Priuksen tappajan

09.10.2013 | Pasi Piironen
Toyota teki Priuksen tappajan

Toyota palaa alemman keskiluokan farmarimarkkinoille toisen sukupolven Aurisilla. Uutuutta on odotettu kuin kuuta nousevaa etenkin meillä Suomessa, jossa farkku-Corolla pysytteli myyntitilastojen kärjessä aina viimeiseen tuotantovuoteensa asti.

Hybridimalli 1.8 HSD on Auris-malliston kiinnostavin versio. Priuksen tekniikkaan nojautuva täyshybridi on markkinoiden ensimmäinen C-segmentin farmari, jossa kulkupuolesta vastaa polttomoottorin lisäksi sähkömoottori.

Varsin tehokkaan (136 hv) HSD:n CO2-päästöarvo on 85 g/km, joka vastaa 3,7 litran keskikulutusta. Tuulilasin maantielenkin auto selvitti 4,4 l/100 km kulutuksella

Toyota Priuksen keskikulutus samaisella reitillä oli aikanaan tasan 5 l/100 km (TL 13/09). Nyt samalla tekniikalla varustettu normaaliautolta näyttävä perhefarkku pisti siis paremmaksi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Toyotan nykyisistä hybridimalleista vain pistokkeesta ladattava Prius PHEV (Kestotesti TL 11/13) on selviytynyt kulutuslenkistä pienemmällä ruokahalulla. Aurisin ja pistoke-Priuksen 0,3 l/100 km ero selittyy PHEV:n noin 20 kilometrin sähköajotoimintamatkalla.

Auris Touring Sports -hybridi on erikoisessa markkina-asemassa: yhdelläkään muulla valmistajalla ei ole mallistossaan alemman keskiluokan hybridifarkkua. Myös Toyotan sisäinen kilpailu hybridimallien kesken käy farkku-Aurisin myötä mielenkiintoiseksi, sillä edullisin Prius maksaa noin 5 500 euroa enemmän. Testituloksiin nojautuen hintaeroa ei voi puolustella juuri mitenkään. Uusi haastaja on joka suhteessa piakkoin uusiutuvaa ekoikonia etevämpi.

Lue Toyota Auris Touring Sports 1,8 HSD Activen kattava testi Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 13/2013.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa. https://www.facebook.com/Tuulilasi

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.