Koeajo: Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra S tronic – työsuhde-etua päivittämässä

05.03.2015 | Timo Nurmi

Varsinkin työsuhdeautona kiinnostava Audi A6 on uudistunut sekä pinnalta että pinnan alta.

Auton ulkokuorta on päivitetty hiomalla mm. etusäleikköä, puskureita ilmanottoaukkoineen sekä ajovaloumpioita. Uutta muotoa on leivottu myös sivuhelmoihin sekä takana puskuriin ja pakoputkien ulostuloihin.

Lisävarusteena autoon saa mm. Matrix LED -valot, joiden valokuvio säätyy tarpeen mukaan. Niin ikään lisävaruste, mutta käytännöllinen sellainen, on MMI navigointi plus -järjestelmä, joka hyödyntää kojelaudasta esiin kääntyvää kahdeksantuumaista näyttöä. Systeemiä voidaan täydentää Audi connect -järjestelmällä, jonka avulla auton audiolaitteistoa voi käyttää vaikkapa musiikin kuunteluun netistä Napster-ja Aupeo-sovellusten kautta.

Moottorivalikoimassa on vahva dieseledustus: kaksi iskutilavuutta ja yhteensä viisi tehoversiota. 2,0-litrainen diesel on myynnissä 150- ja 190-hevosvoimaisina versioina, ja isomman eli 3,0-litraisen dieselin teholukemiksi kirjoitetaan versiosta riippuen 218, 272 tai 320 hevosvoimaa. Polttoainetaloudellisimmat A6:n versiot on nimetty lisämääreellä ultra.

Koeajossamme on tuota ultra-nimikettä kantava toiseksi pienitehoisin diesel, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa siis kuitenkin 190 hv:n tehoa. Vääntöä on 400 Nm, ja kaikki liike-energia välitetään etupyörille. Nelivetoa ei A6:een tämän moottoriversion yhteyteen saa.

Mielenkiintoinen uutuus piilee auton alla, sillä tämän malliversion jouset ovat metallin sijasta lasikuituvahvistettua polymeeria. Ratkaisu keventää autoa, ja sen luvataan myös mm. parantavan ohjaustuntumaa.

Turbodieselin hyräyttäminen käyntiin ei hätkähdytä – kirjaimellisesti, sillä moottorin käyntiäänet on vaimennettu tehokkaasti, ja myös värinät pidetään aisoissa. Kylmänä moottorin murina kantautuu matkustamoon kuultavasti, mutta lämpimänä ja tasanopeudella se hoitaa hommansa liikoja ääntelemättä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kaupunkikeskustat eivät ole tällaisen yli viisi metriä pitkän auton ensisijaista toimintaympäristöä, mutta A6 Avant pärjää kyllä kohtuullisesti. Auton kääntyvyys on ulkomittoihin nähden normaalitasoa, ja ohjauksen välitys vaatii noin 2,9 ratin kierrosta pyörien kääntämiseksi laidasta laitaan. Sulavasti toimiva seitsenportainen kaksoiskytkinvaihteisto ja moottorin tukeva vääntö ovat suurimmat valtit ison auton sujuttelemisessa miellyttävästi myös kaupunkiajossa. Ohjaus ei palauta aivan niin terhakkaasti kuin vaativa kuljettaja toivoo, mutta aika hyvin kuitenkin.

Moottorin sammutusautomatiikka ei aktivoidu erityisen herkästi, mutta ei toisaalta vaadi pitkiä ajomatkoja toimiakseen. Joissakin autoissahan sammutusautomatiikka toimii vasta, kun moottorin ja jäähdytysneste ovat normaalilla ajonaikaisella tasolla. 

Maantiellä A6 on omassa elementissään. Matka taittuu melko pienen sisämelun saattelemana ja ainakin suomalaisilla nopeusrajoituksilla matalilla moottorin kierrosluvuilla. Normaalimoodilla eli D-asennossa auton sähköaivot määräävät vaihteiden vaihtokohdat niin, että isointakin pykälää käytetään tasanopeudella ja kevyellä kuormituksella jopa jo alle 1 200 r/min -käyntinopeudella. Kun ajomoodiksi valitsee keskikonsolin kiertokytkimestä tehokkuutta painottavan version, korkeiden kierrosten käyttöä vältetään vielä tehokkaammin.

A6-kuljettaja voi myös säätää mm. alustan käytöstä mieltymystensä mukaan joko dynaamisuutta tai mukavuutta painottaen, koota säädöistä oman ”individual”-valintansa tai valitsemalla ”auto”- toiminnon jättää homma auton hoidettavaksi ajotilanteen mukaan. Valintojen erot eivät ole normaaliajossa kovin suuret, mutta siirtyminen mukavuusmoodilta dynamiikka-asentoon tuntuu kyllä pienenä alustan jäykkyyden lisäyksenä. Auton jousitus on perusluonteeltaan napakka, mutta häiritsevän tuntuinen nypytys pysyy kuitenkin aika tehokkaasti poissa. 

Ohjaus on sinänsä hyvä perussuoritus, mutta samalla siitä aistii auton painon ja mukaan pakatun tekniikan. Auto reagoi ratin liikkeisiin suuremmitta viiveittä, eikä kori kallistele pahasti. Ratin kääntönopeus ja kääntökulman suuruus eivät kuitenkaan tunnu kovin paljon vasteessa. Ohjaustuntuma onkin A6:n vähiten dynaaminen ominaisuus.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.