Koeajo: Audi Q3 – Pikku-Q uudistuu

08.03.2015 | Ossi Oikarinen

Audin Q-katumaasturisarjan pienin malli Q3 esiteltiin vuonna 2011, ja nyt on koittanut kasvojenkohotuksen aika. Tosin ulkokuoren muutokset ovat hyvin hillittyjä, ja ilmeisesti Audilla ei ole koettu suurta tarvetta lähteä muuttamaan toimivaa konseptia.

Tuulilasi suoritti auton ensikoeajon Munchenissä (TL 1/15), ja nyt olemme saaneet kotimaan kamaralla koeajettavaksi 1.4 TFSI COD 110 kW S tronic -version. 150-hevosvoimainen moottori on malliston pienin; lisäksi bensakonetta tuodaan Suomeen 180- ja 220- hevosvoimaisina versioina. Dieselistä löytyvät 150- ja 184-hevosvoimaiset versiot.

Auton etuosaa on päivitetty uudella maskilla, sitä kiertävällä leveämmällä kromikehyksellä sekä puskurin alaosassa olevilla ritilöillä. Puskurin muotoihin on ilmestynyt lisää teräviä kulmia – tyyli, joka on yhteneväinen Audin vallitsevan muotokielen kanssa. Myös etuvalojen ilme on terävöitynyt led-huomiovalojen ansiosta.

Takaosassa erot näkyvät selvimmin puskuriin upotetuissa alemmissa takavaloissa. Korin mitat ovat entisellään.

Autoon noustessa huomaa ensimmäisenä, että kuljettajan istuin on korkealla ja autosta näkee todella hyvin ulos. Penkin korkeussäätö on todella riittävä, niskatuen saa nostettua miltei korkealla olevaan kattoon saakka. Lyhytkin kuljettaja näkee varmasti ulos tästä autosta.

150-hevosvoimainen TFSI-moottori vie Q3:sta nöyrästi eteenpäin ilman draamaa. Cylinder on Demand toiminto sammuttaa kakkos- ja kolmossylinterit osakuormalla bensan säästämiseksi. Ainoa asia, josta systeemin toiminnan huomaa, on mittaristossa näkyvä teksti.

Tämän moottorin parina käytetään kuusiportaista S tronic -kaksoiskytkinvaihteistoa. Tehokkaamman moottorin parina on seitsenportainen S tronic. Vaihteisto toimii tuttuun tapaan kevyen huomaamattomasti normaalissa ajossa. Jos ajotapa on urheilullisempi, vaihteisto jää joskus hieman empimään vaihtoja, mutta Q3:sta löytyy urheilullisempia vaihtoehtoja niitä kaipaaville. Tämä auto ei ole sporttiraketti. Eikä sen ole tarkoituskaan olla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Maantiellä Q3 etenee vakaasti, ja melutaso on miellyttävän alhainen. Mutkaisten pikkuteiden ajelu sujuu hienosti, eikä auto kallistele liikaa vaikka onkin aika korkea. Ohjaus on täsmällinen ja reagoi hyvin. Kaupungissa liikkuminen onnistuu hyvin, ja hyvä näkyvyys kuljettajan paikalta helpottaa liikenteessä puikkelehtimista.

Q3 on niin kutsuttu katumaasturi. Korostetaan sanaa katu ja unohdetaan suosiolla sana maasturi. Maastoon etuvetoisella autolla ei ole asiaa. Mökkitiet menevät silti hienosti ja nelivetoa kaipaaville mallistosta löytyy quattro.

Sisätilat riittävät hyvin perheelliselle, ja takapenkit kaatamalla tavaratilan saa laajennettua 1 325 litran tilavuuteen saakka. Lisävarusteena saatava sähkötoiminen takaluukku helpottaa tavaroiden siirtelyä konttiin.

Kuten aina saksalaisten premium-autojen kanssa, hintaa on kertynyt melko lailla. 39 000 euron lähtöhinnalla päästään vasta liikkeelle auton ostossa, sillä lisävarustevaihtoehtoja on runsaasti. Jos autoon lisätään navigointi, pysäköintiavustin tai vaikka nahkaa sisustukseen, hintaan tulee herkästi tuhansia euroja lisää. Mutta sen tasapainottelun pankkitilin saldon ja lisävarusteiden määrän kanssa saa käydä jokainen ostaja ihan itse. 

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.