2014 oli takaisinkutsujen vuosi – jotkin automerkit myivät jopa vähemmän uusia autoja kuin korjasivat niitä

12.02.2015 | TL-verkkotoimitus
2014 oli takaisinkutsujen vuosi – jotkin automerkit myivät jopa vähemmän uusia autoja kuin korjasivat niitä

Vuosi 2014 jää historiaan takaisinkutsujen vuotena. Nyt myös Saksassa on tehty tilastoa viime vuoden takaisinkutsuista. Monet japanilaismerkit yllättivät negatiivisesti.

Saksalainen Center of Automotive Management on kerännyt listaa vuonna 2014 tapahtuneista takaisinkutsuista Saksassa. Lista on sikäli relevantti myös Suomessa, että Saksan autokanta on verrattain samanlainen kuin meidän.

Vuonna 2014 Saksassa huoltoon joutui 1,9 miljoonaa autoa, joka on huima kasvu sitä edeltäneestä vuodesta (1,09 miljoonaa autoa). Kampanjoita viime vuonna oli yhteensä 127, kertoo Autobild.

Takaisinkutsutilastoissa erityisen huonosti pärjäsivät japanilaiset. Varsinkin Subarun tilastot ovat karua luettavaa: merkki möi Saksassa viime vuonna 6218 uutta autoa ja takaisinkutsun sai 39 800 Subarua. Vuoden takaisinkutsuprosentti japanilaismerkille on siis 640 %.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Toisella sijalla on Jaguar Land Rover ja kolmannella Toyota. Toyotalla päänvaivaa aiheuttivat erityisesti Takatan-turvatyynyt, joita jouduttiin vaihtamaan 62 000 autoon. Samaisesta turvatyynyongelmasta kärsivät myös Honda ja BMW.

Ehkä hieman yllättävästi tilastojen parhaimpina loistavat PSA-konsernin tuotteet Citroën ja Peugeot. Heillä takaisinkutsuprosentti oli alle yksi. Tämä voi kertoa siitä, että PSA:lla on tehty asiat oikein tai siitä, että he eivät huolehdi vikojen korjaamisista.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.