308, 308 R, 3008, 5008... Peugeotilta tukku julkistuksia Frankfurtissa

27.08.2013 | TL-verkkotoimitus
308, 308 R, 3008, 5008... Peugeotilta tukku julkistuksia Frankfurtissa

Peugeotin johtotähtenä Frankfurtin autonäyttelyssä toimii uusi 308-malli.

Auton kevyt pohjalevy tekee siitä valmistajan mukaan C-segmentin kevyimmän, sillä painoa on lähtenyt edeltäjämalliin verrattuna pois peräti 140 kiloa. Auto on myös edeltäjäänsä 26 mm lyhyempi ja sillä on pituutta 4,25 metriä.

308:n ohjaamo on saanut vaikutteita SR 1 -konseptiautosta, ja uuden muotoilun ohella mukana on muun muassa 9,7-tuumainen kosketusnäyttö. Lisäksi mallin parhaiten varustelluissa versioissa on vakiona led-ajovalot. Sen sijaan takavalot ovat ledit kaikissa malliversioissa.

Konevaihtoehtoja uudessa 308:ssa on viisi. Pienin bensiinimoottori on kolmisylinterinen 1,2-litrainen VTi 82 ja muut bensavaihtoehdot ovat 1,6-litraisia THP-moottoreita (THP 125 ja THP 156). Dieselmoottoreiksi tarjotaan 1,6 HDi 92 ja 1,6 HDi 115.

Keväällä 2014 autoon on luvassa kolmisylinterinen 1,2-litrainen turboahdettu bensakone sekä 1,6 BlueHDi 120- ja 2,0 BlueHDi 150-dieselit.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

308-mallista esitellään Frankfurtissa myös urheilullinen R-konseptimalli, jonka 1,6-lirainen nelisylinterinen kone tuottaa 270 hevosvoimaa. Vastaava moottori löytyy jo valmistajan RCZ R-mallista.

308 R:n koria on emomallista entisestään kevennetty ja 19-tuumaiset renkaat lisäävät urheilullisuutta.

308-julkistuksen lisäksi Peugeot esittelee Frankfurtissa uudistuneet versiot 3008- ja 5008-malleistaan. Autojen keula on saanut uuden ilmeen ja pellin alta löytyvät taloudellisemmat moottorit.

Lisäksi Frankfurtissa on muun muassa esillä Peugeotin 208 Hybrid FE -projekti, jossa Peugeot kehittää yhteisyössä öljy-yhtiö Totalin kanssa urheilullista hybridimallia. Auton CO2-päästöt on painettu alas (49g/km) ja se kiihtyy nollasta sataan 8 sekunnissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.