ABC-asemille sähköautojen pikalatauspisteitä

26.09.2012 |
ABC-asemille sähköautojen pikalatauspisteitä

ABC-ketju ja Fortum rakentavat yhteistyössä valtateiden varteen 20 pikalatauspistettä sähköautoille vuoden 2013 loppuun mennessä. Ensimmäinen pikalatauspiste avattiin keskiviikkona 26.syyskuuta Espoon Nihtisillan ABC-liikenneaseman takapihalle. Latauspisteitä tulee valtateiden varsille siten, että sähköautoilla päästään ajamaan Helsingistä Turkuun, Tampereelle, Lahteen ja Kotkaan.

Työvoima- ja elinkeinoministeri Jyri Häkämies vihki Suomen ensimmäisen julkisen pikalatausaseman käyttöön kytkemällä lataukseen Nissan Leafin,  jolla hän saapui paikalle.

Eurooppalainen vääntö sähköautojen pikalatausjärjestelmien standardeista on vielä kesken, mutta japanilaisilla asia on jo hallinnassa. Niinpä Suomen ensimmäinen pikalatauspiste käyttää japanilaisen CHAdeMO-standardin mukaista pistoketta.

Eipä silti, muita standardeja käyttäviä sähköautoja ei vielä markkinoilla juuri olekaan. Ainoastaan Mercedes-Benz Viton sähköversio on sellainen, jossa tuota japanilaisstandardin mukaista pistoketta ei ole.

Nissan Leafia on rekisteröity elokuun loppuun mennessä 33 kappaletta, Citroën C-Zeroja 3, ei yhtään Mitsubishi i-Mieviä ja vain yksi Peugeot iOn. Viime vuonna viimeksimainittua kolmea mallia rekisteröitiin yhteensä 22 kappaletta, Leaf ei vielä viime vuonna ollut Suomen markkinoilla.

ABC ja Fortum julkistivat suunnitelman pikalatausasemista, jotka mahdollistavat sähköautoilla ajamisen Helsingistä Turkuun, Tampereelle, Lahteen ja Haminaan. Tämä liittyy Nissanin ja Fortumin solmimaan yhteistyöhön, jossa Pohjoismaihin perustetaan kaikkiaan 50 pikalatausasemaa. Yhteistyön ensimmäinen tavoite on mahdollistaa liikkuminen sähköautoilla Pohjoismaiden pääkaupunkien välillä.

Ruotsissa Fortumin ja Nissanin yhteistyökumppani on McDonalds. Myös Ruotsiin rakennetaan 20 pikalatausasemaa. McDonalds on jo aiemmin tarjonnut tavallisia latauspisteitä asiakkaittensa käyttöön.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Latausasemien käytössä tullaan käyttämään Fortumin kehittämää Charge & Drive -palvelua, joka perustuu latauspisteiden toimintaa ja huoltoa valvovaan IT-järjestelmään. Myös latauksen maksaminen voidaan hoitaa tämän järjestelmän kautta. Nyt alkuvaiheessa sähköautojen lataaminen on Suomen latausaasemilla ilmaista.

Maksaminen tulee käyttöön myöhemmässä vaiheessa. Alustavasti yhden latauskerran hinnaksi on suunniteltu kahta euroa. Kertalatauksella Leafin luvataan kulkevan 150 km, joten energiakustannukset pysyvät ainakin toistaiseksi kurissa.

Espoon Nihtisillassa avatun latauspisteen pikalatauslaite lataa sähköauton akustoa enintään 50 kW teholla. Nissan Leafin akuston kapasiteetti on 24 kWh, ja koska sitä ei koskaan päästetä aivan tyhjäksi, akusto saadaan ladatuksi puolessa tunnissa. Akkuja ei liioin ladata aivan täyteen.

Pikalaturia ei voida asentaa aivan minne tahansa, sillä se vaatii 3 x 125 A kolmivaiheliitännän. Pikainen laskelma osoittaa, että lataustolppia ei liioin voida asentaa kovin monta rinnakkain, sillä esimerkiksi liikenneasemalla pitää sähkön riittää myös pihvien paistamiseen ja kahvin keittämiseen.

Espooseen asennettu pikalatauslaite on alun perin Nissanin kehittämä. Se on ranskalaisen DBT CEV:n valmistama, ja ranskalaisyhtiö on myös kehittänyt siihen tulevan kolmivaiheliitännän. Latauslaitteen antama tasajännite säätyy auton ohjauksen mukaan aina 500 volttiin saakka, ja suurin latausvirta on 125 A.

Latauslaitteesen on tulossa myös kolmivaiheinen vaihtovirtaliitäntä, jonka antama suurin virta on 3 x 63 A ja latausteho 43 kW. Asennettu laite on aivan uutta mallia, se on esiteltty Pariisin autonäyttelyssä 27.9.

Se tulee käyttämään saksalaisen VDE-AR-E 2623-2-2 -normin mukaista pistoketta, jota kutsutaan pistokkeen valmistajan mukaan Mennekes-pistokkeeksi. Laitteessa onnistuu vain yhden auton lataaminen kerrallaan, eli jos tasavirtapuoli on käytössä, vaihtovirtaliitintä ei voida käyttää.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.