Afrikkalaiset investoivat omaan autotuotantoon – Mobius on auto paikallisiin olosuhteisiin

08.12.2014 | TL-verkkotoimitus

Afrikan maita on perinteisesti pidetty vain teollisuuden raaka-aineiden toimittajina. Nyt he haluavat luoda uutta omaa teollisuutta. Konstailematon Mobius tähtää Afrikan markkinoille.

Nairobissa Keniassa esiteltiin äskettäin täysin uusi afrikkalainen automerkki ja malli nimeltään Mobius. Etäisesti perinteistä Lantikkaa muistuttavasta autosta on riisuttu kaikki paikallisiin olosuhteisiin tarpeeton pois. Autossa on vain tuulilasi, sivuikkunoita ei tarvita.

Auton osissa on keskitytty halpoihin, mutta kestäviin ratkaisuihin, joita on myös helppo itse korjata. Mobiuksen myyntijohtaja Aman Ghai kertoo Reutersille, että he eivät halunneet keksiä pyörää uudelleen, vaan kehittää auton, joka kestää mantereen hankalat olosuhteet.

Mobius Motors haluaa onnistua siinä, missä monet muut ovat epäonnistuneet: luoda, suunnitella, rakentaa ja myydä täysin afrikkalaista tuotetta afrikkalaisille. Yleisesti on totuttu, että Afrikasta lähetetään vain raaka-ainetta teollisuusmaiden tuotannon tarpeisiin, mutta omaa teollisuutta mantereella on verrattain vähän.

Mobiuksen on osoitettava monet ennakkokäsitykset vääriksi. Monet afrikkalaiset eivät edes itse usko, että siellä pystytään tekemään laadukkaita tuotteita. Erilaiset projektit ovat kaatuneet myös mutkikkaaseen byrokratiaan sekä pahaan korruptioon.

Mobiuksen edustajat itse kertovat, että heillä on nollatoleranssi korruptiota kohtaan. Näillä näkymin pahimmat byrokratian esteet on ohitettu, sillä Mobiuksella on lupa luovuttaa ensimmäiset autot 11. joulukuuta tänä vuonna. Ensimmäisessä erässä valmistetaan 50 autoa ja ne myydään 950 000 Kenian shillingillä, joka on noin 8 500 euroa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Auton suunnittelussa on keskitytty erityisesti paikallisiin olosuhteisiin. Mobiuksen takapenkit ovat reunoilla ja taittuvat tarvittaessa tavarankuljetustarpeita varten. Jousitus on erityisen järeä ja siinä on pitkät joustovarat, jotta auto selviäisi syrjäseutujen huonokuntoisista teistä. Elektroniikan määrä on minimoitu, jotta autossa ei olisi paljon rikki meneviä osia.

Moottori ja iso osa muusta tekniikasta tuodaan ulkomailta. Kysyntää uutuudelle on ollut Itä-Afrikan maiden lisäksi myös Länsi-Afrikassa. Mobiuksen takana on brittiläinen 29-vuotias yrittäjä Joel Jackson.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.