Ajettu alle 100 000 km ja turbo hajosi – kuka korvaa?

02.04.2014 | TL-verkkotoimitus
Ajettu alle 100 000 km ja turbo hajosi – kuka korvaa?

Mikä on valmistajan vastuu moottorin turbon hajotessa?

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"VW Jetasta (1.4 tsi, vm. 2009) hajosi turbo ennen 100 000 km ajoa. Mikä on turbolle oikea kestoikä? Kannattaa asiasta valittaa suoraan maahantuojalle vai mikä olisi oikea tapa?

Volkkarilla on lisäksi takaisinkutsu DSG-laatikolle, mutta eivät suostu tekemään sitä ellei kytkinlevyjä vaihdeta (vaihto 1800 e merkkiliikkeessä). Miten tämän asian kanssa kannattaa edetä? Kuluttajariitalautakuntaan vai..."

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tapio Ketonen vastaa:

"Turbon käyttöikä riippuu aika lailla käytöstä, mitään täsmällistä ikää en osaa kertoa. Joskus ne kestävät useita satojatuhansia kilometrejä, joskus kilometrit tulevat täyteen muutaman kymmenentuhannen jälkeen.

Kun autolla on jo noin paljon ikää, lopputulos taitaa olla sama, vaikka..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.