Älä riko tyyppikilpeä!

11.06.2014 | Tapio Ketonen
Älä riko tyyppikilpeä!

Tiesitkö, että jos auton tyyppikilpi on vaurioitunut, auto hylätään katsastuksessa?

Autoissa on pakollisena varusteena valmistajan kilpi, jota kutsutaan myös tyyppikilveksi. Siinä on auton valmistajan nimi, EU-tyyppihyväksyntänumero, alustanumero sekä massatietoja: suurin kokonaismassa, suurin yhdistelmämassa ja suurimmat akselimassat.

Kilvestä säädetään EU:n komission asetuksessa 19/2011. Säännös on juuri niin hankala ja mutkikas kuin vain EU-säännös voi olla. Valmistajan kilven pitää olla nelikulmainen, ja se saa olla joko metallinen tai tarra. Sen on oltava kiinniteetynä paikassa, jossa se on helposti näkyvissä. Tyyppihyväksyntäviranomaisen pitää hyväksyä kilven sijoituspaikka. Metallinen kilpi on kiinnitettävä niiteillä, ja kilven merkitöjen pitää olla sellaisia, että jos niitä yritetään muuttaa, ne tuhoutuvat tai muuttamisyritys näkyy selvästi.

Kilpi on selvästi tärkeämpi kuin kukaan voi edes kuvitella. Tokihan nuo kaikki tiedot löytyvät esimerkiksi auton rekisteröintitodistuksesta ja tietenkin myös Trafin ajoneuvorekisteristä. Siitä huolimatta määräykset ovat tiukat: Autossa pitää olla valmistajan kilpi, ja sen pitää olla selkeästi luettavissa. Näin vaaditaan, vaikka se onkin aivan turhaa.

Niinpä ei olekaan yllättävää, että Trafin julkaisemissa Katsastuksen arvosteluperusteissa kilpeen otetaan tiukka kanta: Auto on hylättävä katsastuksessa, jos kilpi puuttuu, se ei ole selkeästi luettavissa, ei vastaa rekisteröintitodistuksen tietoja tai on säännösten vastainen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ennen vanhaan auton tyyppikilpi oli kiinnitetty moottoritilaan, ja se oli valmistettu alumiinipellistä, johon merkinnät oli stanssattu altapäin, eli merkit olivat kohollaan. Tällaisten kilpien väärentäminen tai muu manipulointi on liki mahdotonta.

Nykyisin valmistajan kilpi on sijoitettu usen ovipilariin. Siinä on tähän hyviäkin kohtia, mutta Hyundai i20:ssä kilvelle on löydetty todella huono paikka, se on keski- eli B-pilarissa jonkin verran lukon alapuolella. Kuvassa on erään tallaisen auton valmistajan kilpi. Mitä ilmeisimmin turvavyön lukkokappale on jäänyt oven väliin sitä suljettaessa, ja on tällöin nirhaissut kilven tarran pinnan rikki. Seuraus tästä oli, että katsastuksessa tuli hylkäys.

Tarran sijoituspaikka on idioottimainen, turvavyön lukkokappale jää helposti oven väliin, jos autosta poistuja vähänkin hätäilee. Kilpeä ei tarvitse eikä lue kukaan muu kuin katsastaja, ja hänkin näkisi sen olemassaolon ja eheyden riittävän hyvin, jos kilpi olisi kiinnitetty keskipilarin alareunaan oven reunojen suojaan, paikkaan jossa sitä ei kukaan pääsisi vahingossa vaurioittamaan.

Nyt Hyundaihin on tilattava uusi valmistajan kilpi. Ilmeisesti se pitää tilata valmistajatehtaalta Intiasta. Tuskin uusi kilpi tulee viikossa. Asetuksen mukaan uudenkin kilven saa kiinnittää vain valmistaja tai sen edustaja eli merkkihuolto.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.