Älä säästä rengaspaineissa!

03.04.2007 |
Älä säästä rengaspaineissa!

Yksi keino muuttaa auton ulkonäköä (paremmaksi?) on hankkia alkuperäistä matalammat ja leveämmät renkaat. Mutta ovat renkaat ensiasennuskokoa tai jotakin muuta, oikeat rengaspaineet ovat aina kaiken a ja o. Ilmanpaineet olisi syytä tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa.

Auto- ja rengastekniikan kehityksen seurausta on, että autoilijat ovat lähes tyystin unohtaneet autoiluun liittyvät perustarkastukset, jotka ennen olivat puolipakollisia rutiinihommia. Moni auto ”kertookin” itse liian alhaisesta moottoriöljyn määrästä, mutta rengaspaineiden valvontajärjestelmät ovat vielä harvinaista herkkua.

Eli vaikka nykyrenkaat pitävätkin hyvin ilmat sisällä, niiden paineet on syytä tarkistaa kuukausittain – nyt tämä tarkistus tehdään usein vain renkaanvaihdon yhteydessä. Korkeaprofiilisten renkaiden kohdalla vajaapaineisuuden saattaa huomata jopa silmällä, mutta mitä pienempi on renkaan ilmatila, sitä vähemmän silmä kertoo mustan rinkulan sisällöstä.

Joka viides ajaa liian pienillä paineilla

Michelinin tekemien tutkimusten mukaan suomalaiset autoilijat huolehtivat rengaspaineista paremmin kuin naapurimaiden autoilijat, mutta silti joka viides eli 20 % meikäläisistä autoilijoista ajaa vaarallisiksi (0,5–0,9 baria) tai erittäin vaarallisiksi (alle 1,0 baria) luokiteltavilla vajaapaineilla.

Vaarallisilla renkailla ajavien osuus on vuosien varrella laskenut muun muassa tehokkaiden tiedotuskampanjoiden, kuten Autonrengasliiton Rengasratsian ja Michelinin ”Paineet kunnossa” -tapahtumien ansiosta, mutta siltä varsin monen autoilijan on syytä katso peiliin ja kysyä itseltään, tiedänkö autoni rengaspaineet ja milloin olen ne viimeksi tarkistanut.

Oikea eli ajoneuvon valmistajan suosituksen mukainen rengaspaine on tärkeä turvallisuustekijä, ja sillä on merkittävä vaikutus myös renkaan käyttöikään. Ilmanpaineiden tarkastaminen pitää tehdä silloin, kun renkaat ovat kylmät.

Paineen lasku johtuu joko normaalista ilman suotautumisesta renkaan seinämien läpi, ulkolämpötilan laskusta tai siitä, että sisärenkaattomaan renkaaseen on tullut pieni reikä, joka ei tyhjennä rengasta heti.

Oikeiden paineiden merkitys

Vajaapaineinen rengas lisää vierintävastusta, mikä nostaa polttoaineenkukutusta. Mikäli rengas on ”puolitäysi” eli vajaapainetta on barin verran, kulutus kasvaa kuusi prosenttia. Kulutuksen kasvu tuntuu paitsi autoilijan lompakossa myös paljon suuremmassa ympäristössä, lisäähän se hiilidioksidipäästöjä ja edesauttaa sitä kautta ilmastonmuutoksen etenemistä.

Nyrkkisääntö on, että 20 % liian matala rengaspaine lyhentää renkaan elinikää 25 %.

Vajaapaineinen rengas kuumenee ajossa ja voi räjähtää – renkaat ovat riskitekijänä joka kolmannessa Suomessa sattuvassa kuolonkolarissa. Pienikin vajaapaine vaikeuttaa auton hallintaa varsinkin kaarteissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Matalaa profiilia

Auton rengastusta voidaan muuttaa suurentamalla sisähalkaisijaa ja lisäämällä renkaan ja vanteen leveyttä. Kaikilla näillä muutoksilla on yleensä positiivinen vaikutus auton ulkonäköön, tieotteeseen ja ohjausvasteeseen.

Mikäli rengaskokoa vaihdetaan, kannattaa turvallisuussyistä pitäytyä mahdollisimman lähellä alkuperäismittoja. Yleensä muutokset liittyvät renkaiden leveyteen. Matalaprofiiliset renkaat, joissa on matalat sivut, voivat näyttää paremmilta, mutta niiden myötä auton ajomukavuus saattaa kärsiä. Tällöin on syytä muuttaa myös vanneleveyttä, jotta ajo-ominaisuudet säilyisivät optimaalisina.

Leveämmän renkaan myötä kuivan kelin pito paranee, mutta märällä alustalla ajettaessa tilanne säilyy alkuperäisenä.

Rengaskoon muuttaminen vaikuttaa moniin auton ominaisuuksiin negatiivisesti. Renkaan sisähalkaisijan ja/tai renkaan leveyden kasvattaminen heikentää auton vesiliirto-ominaisuuksia, lisää melutasoa ja vähentää ajomukavuutta.

Tärkein auton ohjattavuuteen liittyvä muutos on kaarrekäyttäytymisen nopeutuminen ja tarkentuminen. Suuremman maakosketusalueen ansiosta auto mukautuu tarkemmin alustan pinnanmuutoksiin.

”Jännittäviä” ajokokemuksia haluaville lisättäköön, että rengasmuutokset voivat tehostaa ohjattavuutta. Samalla tosin ajomukavuus kärsii, koska alustan epätasaisuudet tuntuvat selvemmin.

Oikeat paineet kokeilemalla

Rengasvalmistajat ja autotehtaat eivät enää palvele asiakkaita julkaisemalla rengaspainetaulukoita. Mikäli autossa käytetään sellaista rengastusta, joka ei edellytä muutoskatsastusta, oikeista rengaspaineista löytyy yleensä tieto sekä ohjekirjasta että auton oveen tai bensatankin luukkuun kiinnitetystä tarrasta.

Mikäli alle laitetaan normien vastaiset läskit, rengasmyyjän pitäisi kertoa asiakkaalle oikeat rengaspaineet. Jos tällaista tietoa ei ole tarjolla, oikeiden paineiden metsästys pitää aloittaa lähtemällä liikkeelle perusrenkaan täyden kuorman paineista.

Matalailmatilainen rengas vaatii korkeailmatilaista kovemmat paineet, eikä liia korkea paine ole läheskään niin huono asia kuin vajaapaine. Niin yllättävältä kuin se kuulostaakin, renkaan pinta kuluu keskeltä enemmän vajaalla kuin liian korkealla paineella.

 

Pekka Virtanen, lähteet Michelin ja Autonrengasliitto

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.