Alfa Romeo 4C – harmonisen herkullinen

12.09.2013 | Jens Dralle / AMS
Alfa Romeo 4C – harmonisen herkullinen

Lopultakin pääsemme viettämään pari tuntia yksin Alfa Romeo 4C:n kanssa. Ensimmäinen kohtaaminen tämän 3,99 metrin pituisen keskimoottorisen urheiluauton kanssa koettelee kärsivällisyyttä kuitenkin vain entistä enemmän: koska pääsemme vihdoin ajamaan?

Alfa Romeon autot ja sellaiset turhanpäiväiset ominaisuudet kuin kunnollinen istuinasento tai hyvä ergonomia sulkevat toisensa huomattavan johdonmukaisesti pois. Odotukset italialaisten uutta urheiluautoa kohtaan ovatkin yhtä lailla ristiriitaisia. Siitä huolimatta 4C:n harmonisen herkulliset mittasuhteet ja lupaava konsepti – keskimoottori ja hiilikuitumonokokki – saavat muutkin kuin Alfa Romeon fanit järsimään sormenkynsiään hermostuneessa odotuksessa.

Joten ei muuta kuin ovi auki ja autoon istumaan – ja pari millisekuntia myöhemmin alatkin jo alitajuisesti etsiä kynää ostosopimuksen allekirjoittamista varten. 4C:ssä on mukavat kuppi-istuimet, joiden ansiosta ajaja istuu tukevasti sen kyydissä. Lisäksi ohjaamosta löytyy pieni ja melko paksusti verhoiltu kolmipuolainen ohjauspyörä sekä virtuaalinen mittaristo.

4C:ssä on kompakti kovasta muovista tehty kojelauta, runsaasti hiilikuitua, ei mattoja, ei sähköistä istuimen säätöä, ei liiallista infotainmentia, ei tosin myöskään vaihdetankoa. Yhtä hieno kuin vakiovarusteena oleva kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto on 1,8-litrainen turbomoottori 240 hevosvoimalla. Luvattua 895 kilon kuivapainoa silmällä pitäen kukaan ei varmasti moiti nelisylinteristä suorasuihkutusmoottoria puutteellisesta tehosta.

Merkkijohtaja Louis-Carl Vignon näyttää olevan vakuuttunut siitä, että tulevat asiakkaat haluavat nimenomaan viedä 4C:n äärirajoilleen: ”Siksi D.N.A.-järjestelmässä on nyt ensimmäistä kertaa mukana Race-toiminto, jonka aikana ESP on kytketty pois päältä”, hän sanoo.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jos elektroniikka kuitenkin uskoo, että ajaja ei enää hallitse autoaan, puuttuu se asiaan. Ja elektroninen tasauspyörästön lukko pysyy joka tapauksessa aktiivisena. Miksi autossa ei ole mekaanista rakenneosaa? Kaunisteleva vastaus: painosyistä. Rehellinen vastaus: kustannussyistä. 4C suuntautuu vahvasti toiminnallisuuteen, monet yksityiskohdat saavat kiittää olemassaolostaan homologaatiota Yhdysvaltojen markkinoille. Se määrää muun muassa lähivalojen asennuskohdan vähimmäiskorkeuden ja etäisyyden.

”Se taas vaikutti päiväajovalojen asetteluun”, selventää muotoilija Alessandro Maccolini.

”Matalan korkeuden vuoksi sivupeilit piti sijoittaa juuri siihen, missä ne nyt ovat.”

Hän painottaa, että todellakin kaikki 4C:ssä on alistettu toiminnallisuudelle – sillä edellytyksellä, ettei sen muotoilu etäänny liian kauas vuoden 2010 konseptimallin muotoilusta. Teknisesti konseptimallilla ja tuotantomallilla ei kuitenkaan ole mitään yhteistä.

”Konseptiauton kanssa meillä ei ollut aikaa ottaa huomioon mitään maakohtaisia homologaatioita. Se kaikki meidän piti tehdä jälkeenpäin”, Maccolini sanoo.

Jotta kustannukset kuitenkin pysyisivät joissakin rajoissa, tulee 4C:hen moottorin lisäksi muitakin komponentteja konsernin muista malleista. Peili ja sivuvalot ovat lähtöisin Yhdysvaltojen Fiat 500-mallista, kolmas jarruvalo Brerasta, diffuusorin valot Lancia Deltasta. Mikään näistä autoista ei kuitenkaan syleile kuljettajaansa yhtä lämpimästi kuin Alfa 4C.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.