Alfa Romeo 4C - Punainen unelma

06.06.2013 | Birgit Priemer

Tämä italialainen unelma ehtii kauppoihin ensi syksynä. Muodoissa on imua ja tekniikassa klassinen resepti: keskimoottori ja takaveto.

4C jatkaa Tipo 33 Stradalen perinteitä. Tämä vuodesta 1967 kilpailukäyttöön tehty auto kahmii nykyään vanhojen autojen tapahtumissa muotoilupalkintoja. Myös sen seuraaja, joka on rakenteeltaan verrattavissa lähinnä Lotus Eliseen, pääsee varmaankin niistä osalliseksi.

4C on alle neljän metrin pituinen ja 1,18 metriä korkea, ja sen akseliväli on noin 2,4 metriä. Istumapaikkoja on kaksi.

4C tulee olemaan Elisen 136-heppaista Club Racer -perusmallia huomattavasti kalliimpi. Toisaalta rahalle saa vastinetta kuppipenkkien, hiilikuituisen runkorakenteen sekä Giuliettasta peräisin olevan 1,8-litraisen ja noin 235-heppaisen alumiinisen neloskoneen muodossa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

4C:hen moottoria on muokattu, ja sen yhteydessä on kaksoiskytkinvaihteisto, jota voi käyttää myös ratin vivuilla. Elisen kalliimpi S-malli on 220 hv:n tehoineen lähes samalla viivalla Alfan kanssa.

4C:n ajodynamiikkaohjelmat aktivoidaan keskikonsolin kytkimestä. Alfoista vanhastaan tuttujen Dynamic-, Natural- ja All Weather -asetusten lisäksi tarjolla on nyt Race-tila. Se sopii nopeille ratakierroksille. Rata ajoa avittaa myös 4C:n hyvä teho-painosuhde, joka on alle neljä kiloa hevosvoimaa kohden.

4C valmistetaan Maseratin tehtaalla Italian Modenassa. Autolla voi olla suuri tulevaisuus USA:ssa, jonka vaikeille markkinoille Alfa uskaltautuu ensimmäistä kertaa noin 20 vuoden poissaolon jälkeen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.