Alfa Romeo 4C – punainen unelma

24.01.2014 | AMS
Alfa Romeo 4C – punainen unelma

Tämä italialainen unelma tuli viime syksynä myyntiin. Muotoilun lisäksi myös takavetoisen ja keskimoottorisen auton tekniikka kiehtoo.

Geneven autonäyttelyssä Alfa Romeon osastolla miespuolisia messukävijöitä ovat perinteisesti houkutelleet lähinnä kauniit ja vähäpukeiset mallitytöt. Mutta kun vuonna 2011 Alfa Romeo 4C:n konseptiversio esiteltiin siellä ensimmäistä kertaa, se kaappasi kaiken huomion itselleen.

Kauneus ei ole ilmeisestikään katoavaa, koska 4C on nähtävissä Tipo 33 Stradalen perinteiden jatkajana. Tämä vuodesta 1967 kilpailukäyttöön tehty auto kahmii nykyään vanhojen autojen tapahtumissa ulkonäkönsä takia muotoilupalkintoja. Myös sen seuraaja, joka on rakenteeltaan verrattavissa lähinnä Lotus Eliseen, pääsee varmaankin niistä osalliseksi. 4C on alle neljän metrin pituinen ja 1,18 metriä korkea, ja sen akseliväli on noin 2,4 metriä. Se kuuluu takavetoisten ja keskimoottoristen urheiluautojen luokkaan.

4C on tosin Elisen 136-heppaista Club Racer -perusmallia huomattavasti kalliimpi. Toisaalta rahalle saa vastinetta kuppipenkkien, hiilikuituisen runkorakenteen sekä Giuliettasta peräisin olevan 1,8-litraisen ja noin 235-heppaisen alumiinisen neloskoneen muodossa. Kaksipaikkaiseen 4C:hen moottoria on muokattu, ja sen yhteydessä on kaksoiskytkinvaihteisto, jota voi vaihtaa myös ratin vivuilla manuaalisesti. Elisen kalliimpi S-malli on 220 hv:n tehoineen lähes samalla viivalla Alfan kanssa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

4C:n yksilöllisesti valittavissa olevia ajodynamiikkaohjelmia voi aktivoida keskikonsolin kytkimestä. Alfoista vanhastaan tuttujen Dynamic-, Natural- ja All Weather -asetusten lisäksi tarjolla on nyt Race-tila, jonka nimi jo kertoo sen sopivan nopeita ratakierroksia varten. Radalla apua on myös auton hyvästä teho-painosuhteesta, joka on alle neljä kiloa hevosvoimaa kohden.

Syksyllä myyntiin tullut 4C valmistetaan Maseratin tehtaalla Italian Modenassa. Autolla voi olla suuri tulevaisuus USA:ssa, jonka vaikeille markkinoille Alfa uskaltautuu ensimmäistä kertaa noin 20 vuoden poissaolon jälkeen. Welcome back!

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.