Alhaiset nopeusrajoitukset taajamissa eivät ole tepsineet – vakavat onnettomuudet nousussa

31.07.2014 | TL-verkkotoimitus
Alhaiset nopeusrajoitukset taajamissa eivät ole tepsineet – vakavat onnettomuudet nousussa

Isossa-Britanniassa on ollut viime vuosina Suomen kaltainen trendi, jossa taajama-alueelle laitetaan erityisen alhaisia nopeusrajoituksia. Nämä 20 mailin eli noin 32 km/h nopeusrajoitukset eivät kuitenkaan ole laskeneet vakavia onnettomuuksia lainkaan.

Verrattuna vuoteen 2013, ovat vakavat auto-onnettomuudet 20 mailin rajoitusalueella lisääntyneet yli 26 prosentilla Isossa-Britanniassa, kertoo Carscoops. Myös pienempien onnettomuuksien määrä on kasvanut 17 prosenttia.

Tilastot on tehnyt Institute of Advance Motorists (IAM), joka on brittiläinen tieturvallisuusjärjestö. IAM:lla on yli 100 000 jäsentä Isossa-Britanniassa ja Irlannissa.

Simon Best IAM:sta kehottaa Britannian hallitusta ja eri valtuustoja harkitsemaan 20 nopeusrajoitusten hyödyllisyyttä. Viimeaikaiset viralliset ohjeistukset saarivaltiossa ovat olleet, että taajama-alueella suositellaan käytettävän 20 mailin nopeusrajoituksia.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kummastuttavaa kyllä, normaaleiden taajamanopeusrajoitusalueiden onnettomuudet ovat Britanniassa laskusuunnassa. Saarivaltiossa normaali nopeusrajoitus taajamissa on 30 mph eli noin 50 km/h.

"Yhä useammalla tiellä on 20 nopeusrajoitus, mutta onnettomuudet eivät ole vähentyneet. Jos 20:n rajoitus latkäistään vain tieosuudelle, joka näyttää edelleen 30 mailin tieltä, eivät kuljettajat hidasta vauhtiaan", toteaa Best.

Suurin ongelma on, että valtuustot asettavat vain alennetun nopeusrajoituksen, mutta mitään muutoksia ei tielle tehdä. Historia on opettanut, että pelkät typerät kieltolauseet estävät harvemmin ihmistä tekemään jotakin muuta. Näissäkin tapauksissa vain peltipoliisi hidastaisi autoilijoita todellisuudessa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.