Älyrekat Euroopan teille 2020?

04.07.2014 | Vesa Eskola
Älyrekat Euroopan teille 2020?

"Eurooppa on valmis vuoteen 2020 mennessä siihen, että autot ajavat itseään", uskoo Mercedeksen hyötyajoneuvoista vastaava johtaja Wolfgang Bernhard.

Mercedes-Benz esitteli 3. heinäkuuta itseään ajavan Actros-rekan prototyypin Berliinin lähellä. Eikä kyseessä ole mikään futuristinen näkemys, vaan lähes tuotantovalmis auto. Mercedes haluaa uudella Highway Pilot -projektillaan edistää älyliikenteen mahdollisuuksia Euroopassa lähivuosina.

Älyrekka kommunikoi sitä ympäröivien liikennejärjestelmien sekä myös muiden autojen kanssa. Se tiedottaa kuljettajaa muuttuvista liikennetilanteista sekä tarvittaessa kehottaa kuskia ottamaan ohjat. Älykäs Actros selviytyy itsekin jo melko haastavista tilanteista. Se muun muassa seuraa kanssa-autoilijoita, osaa vaihtaa kaistoja, jarruttaa ja kiihdyttää automaattisesti sekä antaa tilaa hälytysajoneuvoille.

Suurin este itseään ajaville autoille on pian lainsäädäntö, sillä tekniikka mahdollistaa jo itseään ajavat autot. Näin ainakin rajatuissa liikennetilanteissa – kuten moottoritiellä. Nykyisen lainsäädännön mukaan kuljettaja on aina vastuussa ajoneuvostaan. Laki tuskin muuttuu hetkessä, mutta sen ei edes tarvitse. Mercedeksen älyrekassa on aina kuljettaja, jonka vastuulla ajoneuvo on. Kuskia ei olla siis korvaamassa tekoälyllä. Tekoäly tuo ainoastaan helpotusta arjen rutiineihin. Samalla vältetään toki väsymyksestä johtuvia onnettomuuksia.

Kun rekka ajaa itseään moottoritiellä, kuljettaja voi samaan aikaan hoitaa esimerkiksi toimistoasioita, buukata valmiiksi lepopaikan yöksi – tai miksei myös pitää yhteyttä kotiin ja kavereihin sosiaalisen median kautta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Autoteollisuus on viime aikoina herännyt siihen tosiseikkaan, että se on jäämässä jälkeen teknologiakehityksessä. Google on jo pitkällä oman älyautonsa kehityksessä, ja lainsäädäntöä on helpotettu älyautoille muutamissa USA:n osavaltioissa.

Wolfgang Bernhardin mukaan Euroopan teollisuus jää jalkoihin, jos lainsäädäntö Euroopassa ei mukaudu nopeasti muuttuvaan maailmaan.

Lisää robottiautoista Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 9/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.