Analyysi: Renaultin päästöhuijauksen keinot samat kuin muilla merkeillä – "ei niin mustavalkoista kuin miltä näyttää"

16.03.2017 | Max Lange
Analyysi: Renaultin päästöhuijauksen keinot samat kuin muilla merkeillä – "ei niin mustavalkoista kuin miltä näyttää"

Renault on joutunut ranskassa päästöskandaalin pyörteisiin. Kohut dieselautojen ympärillä eivät siis näytä millään laantuvan.

Niko Rinta: Mistä tässä uusimmassa ”päästöskandaalissa” on nyt oikein kyse?

Max Lange: Ranskalainen Liberation-lehti on julkistanut ranskalaisen kuluttajansuojavirasto DGCCRF:n tekemän raportin, jossa on paljastunut päästöepäselvyyksiä. Viraston tekemän raportin mukaan Renaultin dieselmallit päästävät typenoksideja 10-kertaisesti yli sallitun, ja että merkin malleissa on laajasti käytetty huijauslaitteita, jotka manipuloivat auton päästöjä.

Lisäksi raportissa väitetään, että Renaultilla on tiedetty päästömanipuloinnista aina ylimmälle johtoportaalle saakka, ja Renaultin toimitusjohtaja Carlos Ghosn olisi hyväksynyt päästömanipulointilaitteistojen käytön. Ensimmäisiä epäselvyyksiä on kuulemma löytynyt jo 25 vuoden takaa.

Niko Rinta: Onko Renault jotenkin reagoinut näihin tuoreisiin väitteisiin?

Max Lange: Renault on kiistänyt Liberation-lehden väitteet yksipuolisina ja kieltää minkäänlaisen huijaamisen toiminnassaan. Tällainen vastaus on ymmärrettävä autonvalmistajalta.

Niko Rinta: Onko Renault todella huijannut jo vuosia, ja onko kyse VW:n kaltaisesta päästöskandaalista?

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Max Lange: Renaultin tuomitseminen ei ole niin mustavalkoista kuin miltä näyttää, ja varmuudella ei asiaa tässä vaiheessa voi sanoa, ennen kuin lisätodisteita tulee tai Renault myöntää tehneensä väärin. Ilmeisesti kyse on edelleen samasta porsaanreiästä EU-säädöksissä, jota useat autonvalmistajat ovat käyttäneet hyödyksi. He ovat käyttäneet Euroopassa myytävissä dieselmalleissaan laitteistoja, jotka kytkevät typenoksidipäästöjen puhdistusjärjestelmät pois käytöstä suojellakseen moottoria.

Säännöistä löytyy porsaanreikä, joka sallii puhdistusjärjestelmien poiskytkemisen moottorin suojelemiseksi. Monet autonvalmistajat, esimerkiksi Renault, ovat käyttäneet tätä porsaanreikää melko törkeästi hyödyksi. Renaultin dieselmallien typenoksidien puhdistusjärjestelmät ovat käytössä vain 17−35 celsiusasteen lämpötilaikkunassa.

Tämähän tarkoittaa, että esimerkiksi Suomessa ei koko vuoden aikana ole edes kovin montaa päivää, jolloin typenoksidipäästöjä puhdistetaan ajon aikana kunnolla. Kun esimerkiksi Renaultin dieseleitä on tyyppihyväksytetty laboratoriotesteissä, ovat autot täyttäneet EU:n kriteeristön. Jos EU:n lakia lukee siis tarkasti, ei Renault ole varsinaisesti huijannut ja merkin dieselit ovat lainmukaisia. Esimerkiksi Opelin ja Fiatin on todettu jo aiemmin tekevän aivan samaa.

Niko Rinta: Ja päästömanipulointi herättää myös laajempia eettisiä kysymyksiä.

Max Lange: Kyllä. Mitä Renaultin ja VW:n tapaukset nyt osoittavat, että eivät autonvalmistajat oikeasti autojensa päästöistä hirveästi välitä. Jos tiukkoja päästörajoja on mahdollista jotenkin kiertää, niitä kierretään, ja valmistajat menevät aina siitä, mistä aita on matalin. Ei näillä autonvalmistajilla ole oikeita päästöagendoja muualla kuin PR-osastojen puheissa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.