Asettaako etanoli moottoritekniikalle haasteita?

09.02.2014 | TL-verkkotoimitus
Asettaako etanoli moottoritekniikalle haasteita?

Miten bensakone reagoi etanoliin?

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Onko bensakoneen syöttöpumppu eri tekniikkaa, kun polttoaineessa on 10% etanoolia? Kuljettaahan sekin vesitiivistymät pumppuun ja moottoriin?"

Tapio Ketonen vastaa:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Bensakoneissa suihkutuspaineet ovat dieseleihin verrattuna hyvin pieniä. Normaaleissa epäsuorissa eli imusarjaan suihkuttavissa järjestelmissä se on muutamia baareja, alle kymmenen luokkaa. Bensiinin suorasuihkutusjärjestelmissä paineet ovat korkeampia, Mitsubishin GDI-moottoreissa se oli muistaakseni 60 baarin luokkaa, ja keväällä tulevissa PSA Peugeot Citroënin uusissa THP-moottoreissa se on jo noin 200 baaria.

Dieseleissä ruiskutuspaineet ovat tuntuvasti korkeampia, ne ovat jo pitkään olleet yli tuhat baaria. Uusimmissa henkilöautoissa paineet lähestyvät jo..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.