Audi 100 – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 8/10

15.12.2013 | Jussi Saarinen
Audi 100 – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 8/10

Tuulilasin toimitus on valinnut tärkeimmän Suomen markkinoille tulleen automallin vuosittain jo 1960-luvulta lähtien. Alkuun tittelin nimi oli Vuoden Valinta, josta se 1990-luvulla suodattui Vuoden Auto Suomessa -palkinnoksi. Esittelemme tässä juttusarjassa näistä kymmenen kaikkien aikojen parasta autoa. Julkaisemme autot käänteisessä aikajärjestyksessä.

Audi 100 oli aerodynamiikan edelläkävijä.

"Audi 100 on tämän hetken superauto. Se lipuu automaailman kärkeen – vastatuuleen puskematta."

Tuulilasin legendaarisen autotestaajan Tapani Vaahtolan ingressi Audi 100 CC 1.9:n koeajossa syksyllä 1982 on lennokas, mutta sille löytyi myös katetta.

Audi 100:n edistyksellisyys kulminoitui nimenomaan ilmanvastukseen, tai oikeammin sen vähäisyyteen. Ilmanvastuskerroin eli ns. cw-arvo oli 1980-luvun alun autoissa parhaimmillaankin vain hieman alle 0,40, mutta uusi Audi 100 löi pöytään arvon 0,30!

Huippualhainen lukema – joka oli tuon ajan sarjavalmisteisista autoista ylivoimaisesti pienin – saatiin aikaan monilla ratkaisuilla. Ne tuntuvat nykyään itsestäänselvyyksiltä, mutta olivat vuonna 1982 todellisia innovaatioita.

Sivuikkunat oli ensinnäkin kohotettu aivan korin pintaan, eli ilma pääsi virtaamaan paljon esteettömämmin auton ohitse. Tätä varten Ingolstadtissa oli suunniteltu kokonaan uudenlainen ikkunannostimien ohjausmekanismi.

Näkyviä keinoja olivat myös perinteisten kattokourujen ja erillisten ilmanottoaukkojen poistaminen, ulkopeilien aerodynaaminen muotoilu, pyyhkimien varsien upottaminen konepellin taakse, siloiset pyöräkapselit ja pikkutarkat keulan ja perän muotoiludetaljit.

Ilmanvastus oli kaiken kaikkiaan neljänneksen pienempi kuin edeltäjämallissa. Tällä oli suora vaikutus niin suurten nopeuksien menon kepeyteen, polttonesteen kulutukseen kuin huippualhaiseen melutasoonkin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Parasta tässä kaikessa oli se, että ulkonäöstä, ajettavuudesta tai sisätiloista ei tarvinnut aerodynamiikan vuoksi tinkiä. Muilla autotehtailla ei siis ollut mitään muuta keinoa kuin seurata Audin viitoittamaa tietä.

Kun muistetaan, että nelivetoinen Quattro oli esitelty vain pari vuotta aiemmin, Audin maine oli todellisessa nousukiidossa – siihen vastatuuleen puskematta.

Mikä jäi ulkopuolelle?

 

Nyt elettiin suurten uutuuksien esittelyvuotta. Pikku-Mersu eli 190 sekä BMW:n uudistunut 3-sarja eivät aivan ehtineet mukaan Vuoden Valinta 1982 -äänestyskierrokselle, mutta se ei menoa haitannut. Audi 100 otti odotetun ykköstilan, ja Fordin futuristinen – tosin takavetoinen – Sierra kisasi sen kanssa viimeiseen asti. Kolmanneksi sijoittui täysin uusi Volvo 760, joka muistutti Audiin verrattuna lähinnä laatikkoa. Taakse jäi lisäksi monta kiinnostavaa pikkuautouutuutta.

Lue myös:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.