Audi haluaa olla valoteknologian edelläkävijä – autojen ulkonäkö voi muuttua radikaalistikin lähitulevaisuudessa

20.02.2015 | Max Lange

Audi esitteli tänään Ingolstadtissa uusinta ajovaloteknologiaansa. Päivän sanoja olivat OLED, Matrix LED ja Matrix Laser.

Audi on viime vuosina ollut yksi ajovaloteknologian pioneereista. Toivathan he esimerkiksi LED-päiväajovalot jo vuonna 2004 Audi A8-malliin. Kehitys ei kuitenkaan ole jäänyt paikoilleen, vaan valotekniikka on mullistumassa lähivuosina.

OLED on jo tuttu termi taulutelevisioiden tekniikasta kiinnostuneille. OLED tulee sanoista Organic light-emitting diodes. Teknologia on vielä lapsen kengissä, mutta teoriassa mahdollistaa koko auton muuttamiseksi valopinnaksi. Esimerkiksi jarruvaloihin OLED on toistaiseksi liian himmeä.

Matrix LED-teknologiaa on jo hetken aikaa voinut saada paremmin varustettuihin ylemmän luokan Audeihin. Kyseessä ovat täysin LED-teknologiaan perustuvat ajovalot, jotka koostuvat useista pienistä LED-yksiköistä.

Nämä yksiköt syttyvät, sammuvat sekä himmenevät tarvittaessa kunkin liikennetilanteen mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pimeällä ajettaessa ”kaukovalot” ns. aina päällä, mutta valokeila muuttuu eri ajotilanteiden mukaan.

Auton tullessa vastaan osa ledeistä himmenee ja sammuu, jotta vastaantulija ei häikäistyisi. Toinen osa tiestä on kuitenkin koko ajan täysin valaistu. Mahdollisia erilaisia valokuvioita on miljoonia.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Todellisuudessa järjestelmä toimii yllättävänkin hyvin, mutta Audin sisälläkin malleissa on eroja. Varsinkin TT:ssä Matrix LED oli vakuuttava. Ennen kaikkea se vapauttaa kuljettajan valojen näpräämiseltä. Kaukovalojen kantamassa LED-teknologia ei tee ihmeitä. Siihen tarvitaan laseria.

Vielä kehitysvaiheessa oleva Matrix Laser -teknologia vie Matrix LED -teknologian astetta pidemmälle. Siinä valokuvio on jaettu pienen pieniin pikseleihin, jotka valaisevat tietä erittäin korkealla tarkkuudella. Matrix Laser -teknologiaa kutsutaan lyhenteellä DMD (Digital Micormirror Device), ja on tuttu mm. videotykeistä.

Matrix Laserissa ajovalo koostuu sadoista tuhansista mikropeileistä, jotka ovat kooltaan vain millimetrin sadasosia. Elektrostaattisen jännitteen avulla näitä peilejä voidaan liikuttaa jopa 5 000 kertaa sekunnissa. Valo projisoidaan tiehen, ja mahdollisia erilaisia valokuvioita on käytännössä ääretön määrä.

Audin visioissa Matrix Laserin avulla kuljettajan näkökenttään voidaan projisoida esimerkiksi navigaattorin ohjeita, tai valojen avulla voidaan ahtaissa paikoissa näyttää auton leveys valokeilassa. Tulevaisuudessa käyttökohteita voi olla vielä lisää.

Tulevaisuuden autot voivat myös muuttua ulkonäöltään, koska led-teknologia ei vaadi perinteisiä isokokoisia ajovaloja. Toisaalta valot tulevat Audin mukaan määrittämään muotoilua entistäkin enemmän. En yhtään ihmettelisi, vaikka koko auton maalipinta on tulevaisuudessa yhtä isoa OLED-paneelia.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.