Audi ja Porsche tukkanuottasilla

23.07.2014 | TL-verkkotoimitus
Audi ja Porsche tukkanuottasilla

Jos VW:n johtajat saisivat päättää, toimisivat konsernin merkit Porsche ja Audi sulassa sovussa, eivätkä kilpailisi keskenään. Näiden merkkien välinen teknologinen kilpailu on kuitenkin kovaa, ja merkit osoittelevat toisiaan sormilla vähän väliä.

Sekä Porsche että Audi ovat autonvalmistajia, joille on tärkeää innovoida ja kehittää uutta tekniikkaa.  VW-konserni on kuitenkin ongelmissa, koska molemmat merkit käyttävät miljardeja euroja omiin projekteihinsa, kertoo Automobilemag.

Kumpikin haluaa osoittaa olevansa kehittynein, joten yhteistyö merkkien välillä ei välttämättä aina onnistu. Porsche kehittää tällä hetkellä omaa modulaarista MSB-pohjalevyä isokokoisempiin autoihin, kuten seuraavaan Panameraan. Konsernin sisäisten lähteiden mukaan pohjalevyä voitaisiin hyvin käyttää myös Bentleyn tai jopa Audi A8:n, A6:n ja A7:n pohjana.

Porsche ei taas pidä pohjaratkaisusta, jota Audi on kehittelemässä seuraaviin VW-konsernin isokokoisiin SUV:hin. Se on kuulemma liian rajoittunut rakenteellisesti sekä mitoiltaan, jousituksessa joudutaan kompromisseihin, sähköjärjestelmältään ei ole riittävä ja pohjarakenne ei ole tarpeeksi muokattavissa erilaisille voimanlähteille.

Porschen lähteet kertovatkin, että MSB-pohjaratkaisu toimisi hyvin myös isokokoisissa katumaastureissa, kuten Q5:ssä, Q7:ssa tai Q8:ssa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös Audi ei ole tyytyväinen kaikkiin Porschen tekemiin ratkaisuihin. Porsche kehittää tällä hetkellä VW-konsernin tulevaisuuden urheiluautoja, mutta Audi ja sen kaveri Lamborghini eivät ole tyytyväisiä Porschen tekemiin ehdotuksiin. Kyseessä olisi ensi vuosikymmenen puollella esiteltävät kolmannen sukupolven Audi R8 ja toisen sukupolven Huracan.

Porschen urheiluautojen pohjarakenteen kerrotaan olevan kevyempi ja halvempi kuin Audin vastaava, mutta erilaisten moottorityyppien asentaminen voi tuottaa ongelmia. Audi ja Lamborghini haluasisivat käyttää V8- ja V10-moottoreita, kun taas Porschen ajatuksissa ovat kuusi- ja kahdeksansylinteriset bokserimoottorit.

Lamborghini haluaisi kaiken tämän lisäksi kehittää omaa hiilikuituista alustarakennetta.

VW Groupin analyytikko kertoo, että jos he eivät pistä stoppia konsernimerkkien kilpailulle, ei se koskaan loppuisi. VW toivookin merkkien tekevän yhteistyötä. Ei ole mitään järkeä, että konsernin sisällä on päällekkäisiä urheiluautojen pohjarakenteita, joiden kehitykseen uppoaa miljardeja.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.