Audi on keksinyt iskunvaimentimen uudelleen – Suomen tiestöllä hyödyt suuria

12.08.2016 | Max Lange
Audi on keksinyt iskunvaimentimen uudelleen – Suomen tiestöllä hyödyt suuria

Audi on julkistanut uudenlaisen sähkömekaanisen kiertoiskunvaimentimen, joka kerää auton jousitusliikkeistä kineettistä energiaa talteen, ja hyödyntää sen auton akkuun.

Audi on kehittänyt jo vuosia jousituksen liike-energian hyödyntävää tekniikkaa. Nyt julkistettu eROT-järjestelmä on vielä prototyyppiasteella ja on saatavilla ainoastaan taka-akselille. Järjestelmä hylkää perinteiset iskunvaimentimet kokonaan ja korvaa sen eräänlaisella liike-energiaa keräävällä sähkömoottorilla.

Audin tekniikkajohtaja Stefan Knirschin mukaan kaikki tien epätasaisuudet, kolot ja pomput aiheuttavat kineettistä energiaa autoon. Nykypäivän iskunvaimentimet vain vaimentavat tätä energiaa, joka vapautuu ylimääräisen lämmön muodossa. Yhdessä 48-volttisen sähköjärjestelmän kanssa tämä ylimääräinen energia otetaan hyötykäyttöön.

eROT-järjestelmä ottaa kineettistä energiaa talteen sekä puristus- että vapautusvaiheessa. Audin mukaan tavallisella testilenkillä saksalaisella hyväpintaisella tiestöllä järjestelmä kerää noin 100–150 wattia energiaa talteen.

Talteenotetun energian määrä riippuu huomattavasti siitä, missä kunnossa tienpinta on. Täysin sileä Autobahn-pinnoite saattaa tuottaa vain 3 wattia, mutta huonokuntoisempi sivutie saattaa tuottaa peräti yli 600 wattia. Suomen huonokuntoisella tiestöllä on siis energian keruun näkökulmasta puolensa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Audin arvioiden mukaan asiakaskäytössä järjestelmä vähentäisi päästöjä 3 g/km, joka toisi 0,11 litran säästön sadalla kilometrillä.

Audi kertoo myös, että aktiivisesti ohjattu versio eROT-järjestelmästä saattaisi parantaa auton ajo-ominaisuuksia, koska iskunvaimennusta pystytään säätämään huomattavasti tarkemmin kuin perinteisillä iskunvaimentimilla.

Prototyyppiasteella oleva järjestelmä on antanut erinomaisen positiivisia tuloksia testeissä, mutta mahdollisesta tuotantoon otosta ei tässä vaiheessa ole vielä suunnitelmia, kertoo Audi.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.