Audi Sport Quattro – nelivetoisten ralliautojen edelläkävijä

07.04.2014 | Markku Juntunen
Audi Sport Quattro – nelivetoisten ralliautojen edelläkävijä

Alusta alkaen oli selvää, että Audi Quattro olisi oiva väline ralleihin.

Audi perusti ralleihin suuntautuneen kilpailuosaston Audi Sportin jo kaksi vuotta ennen Quattron julkistusta. Osasto otti käytännön tuntumaa lajiin etuvetoisella Audi 80:llä.

Testikuljettajana ja kilpailijana ralleissa toimi ruotsalainen Freddy Kottulinsky, jo Eläintarhan ajoista suomalaisille tuttu vauhtinimi. Hannu Mikkola ja Michèle Mouton pestattiin Audi Quattron kilpakuljettajiksi. Kilpailuosaston päälliköksi nimitettiin Quattron suunnittelussa alusta alkaen mukana ollut tuotekehitysinsinööri Walter Treser.  Audi oli valmiina rallin MM-sarjaan vuoden 1981 alusta alkaen.

MM-sarjan aloitus Monte Carlossa oli kaksijakoinen.  Michèle Mouton keskeytti jo ennen ensimmäistä erikoiskoetta tekniseen vikaan. Hannu Mikkola aloitti sitäkin komeammin: Ensimmäisellä erikoiskokeella noin kymmenen kilometrin kohdalla hän ohitti minuuttia aikaisemmin lähteneen Lancia Stratoksen, ja kuuden EK:n jälkeen hän johti kisaa lähes kuudella minuutilla.

Kilpailun edetessä myös Mikkola keskeytti, mutta myrskyvaroitus oli jo annettu. Jo seuraavan MM-rallin Ruotsissa Mikkola voitti, toinen voitto tuli Britanniasta. Mikkola saavutti MM-pronssia ja Audi viidennen sijan merkkimestaruudessa.

Vuonna 1982 Audi voitti automerkkien maailmanmestaruuden. Mouton voitti kolme kertaa ja sai MM-hopeaa, Mikkola voitti kaksi kisaa ja MM-pronssin.

Vuosi 1983 oli Hannu Mikkolan mestaruusvuosi, mutta merkkimestaruudessa Audi jäi toiseksi Lancialle.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Seuraavana vuonna Audin joukkueeseen liittyivät Walter Röhrl ja Stig Blomqvist. Autoina käytettiin yhä enemmän Audi Sport Quattroa. Blomqvist voitti maailmanmestaruuden ja Audi toisen merkkimestaruuden.

Audin tehdasjoukkueen viimeinen täysi vuosi MM-sarjassa oli 1985. Merkkimestaruudessa tuli kakkossija. Kuljettajien sarjassa Blomqvist ja Röhrl saavuttivat hopeaa ja pronssia, kun Timo Salonen vei mestaruuden.

Vuonna 1986 Portugalin rallissa paikallisen kuljettajan auto syöksyi päin katsojia, joista kolme kuoli ja 33 loukkaantui. Kaikki tehdasjoukkueet keskeyttivät rallin, ja Audi vetäytyi loppuvuodeksi kisoista. 

Portugalin onnettomuus ja muut tapahtumat vaikuttivat siihen, että B-ryhmän ralliautot kiellettiin rallin MM-sarjassa.

Vuodesta 1987 sarjaa ajettiin kesymmillä A-ryhmän autoilla. Audin yksityiskuljettajat jatkoivat MM-ralleissa A-ryhmän Coupè Quattrolla. Mikkola ja Röhrl ajoivat A-ryhmän 200 Quattrolla muutamia ralleja, tuloksena mm. kaksoisvoitto Safari-rallissa. Seuraavana vuonna Audin rallimenestykset olivat jo yksityiskuljettajien varassa.

Artikkeli julkaistu aiemmin Tuulilasin numerossa 16/2013. Lue Audi Sport Quattron kattava nostalgiakoeajo kyseisestä lehdestä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.