Audilla on ongelma – kevyet rakenteet ja materiaalit vielä liian kalliita kuluttajille

06.10.2015 | Max Lange
Audilla on ongelma – kevyet rakenteet ja materiaalit vielä liian kalliita kuluttajille

Uuden sukupolven kevyet rakenteet ja materiaalit ovat tulossa hiljalleen tavallisiin autoihin, mutta materiaalien suurimpana haasteena ovat suuret valmistuskulut.

Audin insinöörilähde on paljastanut brittiläiselle Autocarille, että uuden sukupolven kevytrakenteet ovat vielä liian kalliita sarjatuotantoon. Ongelmana ovat erityisesti Audin tulevat sähköautot, joiden akut painavat erittäin paljon. Jotta sähköautoille taattaisiin riittävä toimintamatka, tulee auton muiden rakenteiden olla nykyistä kevyempiä.

Teknologia auton keventämiselle on jo olemassa, muttei vielä riittävään alhaiseen hintaan, jotta kuluttajat suostuisvat maksamaan siitä. Esimerkiksi Audi käyttää painotavoitteiden saavuttamiseksi yhdessä hiilukuitua ja alumiinia, joiden liittäminen yhteen ei aina ole helppoa.

Hintasyistä johtuen Audin tuleva sähköauto, joka esiteltiin Frankfurtissa e-tron quattro –konseptina, on isokokoinen premium-luokan auto. Tässä kategoriassa asiakkaat ovat valmiita maksamaan ekstraa kalliista lisäominaisuuksista, kuten hiilikuiturakenteista.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Audi on luvannut tulevalle sähköautolleen noin 500 km toimintamatkaa. Tätä ei voida saavuttaa ilman tuntuvaa painonsäästöä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.