Audin katumaasturiin tarjolla uusi megadiesel – V8, 4 litraa iskutilavuutta ja kolme ahdinta!

04.03.2016 | Max Lange

Audi paljasti Geneven autonäyttelyn yhteydessä uuden SQ7-mallin, jonka moottori on suuri yllätys.

SQ7 on Q7-sarjan ensimmäinen niin sanottu urheilullinen S-malli. Yleensä malliston urheilullisimmat mallit ovat bensiinimoottorisia, mutta nyt Audi tekee poikkeuksen. SQ7:n keulalla lymyää peräti 4-litrainen V8-dieselmoottori.

Moottorin yllättävin ominaisuus on kuitenkin se, että siinä on yhdistetty kaksi perinteistä turboahdinta sähköiseen kompressoriin. Audi lanseeraa täysin uuden moottorin myötä sähköisen ahtimen ensimmäisen kerran maailmassa tuotantomalliin.

Sähköahdin (EPC) tehostaa tavallisten turboahtimien toimintaa pitämällä ahtopaineen yllä jatkuvasti. Sähköisen moottorin avulla voimaa tuotetaan alle 250 millisekunnin viiveellä.

Audi kertoo, että 4,0 TDI:ssä ei ole lainkaan havaittavissa olevaa turboviivettä, ja voima tulee käyttöön heti kaasunpolkimen painalluksen jälkeen. Auton lattian alle on asennettu 48 voltin litium-ioni-akku, joka tarjoaa sähköiselle ahtimelle 7 kW:n tehon.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uutuusmoottori antaa SQ7:lle vaikuttavat suorituskyky- ja tehoarvot. Moottorista irtoaa 435 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy 900 Nm. Kaikista hurjinta kuitenkin on, että tuo 900 Nm on käytettävissä jo 1 000 r/min alkaen aina 3 250 r/min asti. Vääntö on siis käytettävissä heti liikkeelle lähtiessä.

Iso katumaasturi kiihtyy 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja huippunopeutta löytyy 250 km/h. Keskikulutukseksi luvataan kuitenkin vain 7,4 l/100 km ja hiilidioksidipäästöjä 194 g/km.

Suomen markkinoille uusi Audi SQ7 TDI saapuu loppukesästä 2016. Auton hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.