Audin r&d-pomo eroaa – syynä päästöskandaali

27.09.2016 | Max Lange
Audin r&d-pomo eroaa – syynä päästöskandaali

Audin teknisestä kehityksestä vastannut johtaja Stefan Knirsch eroaa välittömästi tehtävistään, kertoo Audin maanantaina antama tiedote.

Automotive News Europen antamien tietojen mukaan eroamisen syynä on hänen kytkökset VW:n dieselskandaaliin. Audi on ollut viime aikoina otsikoissa päästöskandaaliin liittyen, sillä yritys oli kehittämässä Yhdysvaltojen markkinoille 3,0-litraista dieselmoottoria, jossa oli päästömanipulointiohjelmisto.

Saksalaismedian mukaan Knirsch tiesi ennestään huijauslaitteesta 3-litraisissa dieselmoottoreissa ja oli antanut väärän valan, todetaan Yhdysvaltalaisen asianajajatoimiston Jones Dayn raportissa. Knirsch oli ollut virassaan vasta alle vuoden, sillä hän korvasi roolissaan Ulrich Hackenbergin, joka irtisanoutui myös päästöskandaaliin liittyen.

Jones Dayn tutkimuksissa ei löytynyt viitteitä Audin nykyisen toimitusjohtajan, Rupert Stadlerin osallisuudesta päästöskandaaliin, mutta 50-vuotias Knirsch ei selvinnyt tutkinnasta yhtä vähällä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Automotive News Europen lähteiden mukaan Knirsch oli kertonut olevansa tietämätön päästömanipuloinnista, kun hän nousi teknisen johtajan asemaansa. Sisäisen tutkinnat tiedot osoittavat kuitenkin muuta, ja hän oli pakotettu eroamaan tehtävistään.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.