Autokauppa takkuaa edelleen

03.07.2014 | Tapio Ketonen
Autokauppa takkuaa edelleen

Ensimmäinen vuosipuolisko ei ole saanut autokauppaa lentoon. Henkilöautoja on myyty hieman viime vuotta enemmän, mutta kasvu on hidasta. Kuorma-autojen rekisteröinnit ovat vähentyneet, pakujen ja ennen kaikkea linja-autojen taas lisääntyneet. Kaikkien autojen rekisteröinnit kasvoivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla neljä prosenttia.

Tavallisten henkilöautojen myynti kasvoi alkuvuonna 4,9 %, mutta myös henkilöautoiksi laskettavien matkailuautojen myynti suorastaan romahti, vähennystä viime vuoteen on yli neljännes.

Volkswagen vei alkuvuoden ykkössijan 13 prosentin markkinaosuudella, ja se näyttää kesäkuussa parantaneen vauhtiaan. Toyota on selvä kakkonen. Skoda on selvästi tämän kaksikon jäljessä kolmantena. Sen myynnin kasvu on komeat 37 prosenttia. Komeita kasvulukuja esittävät myös Dacia (68 %), Renault (55 %) ja Mitsubishi (52 %), mutta määrällinen kasvu on näillä vhäisempää.

Käsittämätön ilmiö on Hyundain myynnin romahtaminen, miinusta tuli huimat 47 prosenttia. Miinuksella on myös Fiat, 82 %. Merkki on käytännössä poistunut markkinoilta. Uudella tulevalla organisaatiolla tulee olemaan kova työ käynnistää myynti uudelleen.

Skoda Octavia käy tiukkaa kisaa sisarmallinsa VW Golfin kanssa mallitilaston ykkössijasta. Nissan Qashqai on tehnyt huiman nousun kolmossijalla, vaikka kesäkuussa Toyota Auris onkin noussut sen ohi. Auris on ohitanut pitkään Toyotan ykkösmallina olleen Avensiksen. Alemmilla sijoilla ovat kovia nousijoita olleet Audi A3 (+77 %), BMW:n 5-sarja (+46 %), Honda Civic (+49 %), Volvo XC60 (+43 %), Mercedes-Benz C-luokka (+66 %) ja Toyota Corolla (+131 %). Eniten myyntiä ovat menettäneet Toyota Avensis (-23 %), VW Passat (-18 %), Honda CR-V (-32 %) ja Opel Astra (-18 %).

Pakettiautomarkkinoilla on tapahtunut mullistus - tai paremminkin paluu entiseen. Toyota on noussut kolmossijalle nostamalla myyntiään komeat 80 %. Selitys tähän on, että Toyota sai viime syksynä myyntiin umpimallin eli Proacen. Hiacen poistuminen jätti Toyotan pakettiautomyynnin käytännössä vain avolavaisen Hiluxin varaan. Vaikka Proace on aivan sama auto kuin Citroën Jumpy, Fiat Scudo tai Peugeot Expert, niin Toyota-myyjät ovat näyttäneet, että myyjien osaamisella on valtava vaikutus lopputulokseen. Aivan selvästi nuo kolme merkkiä ovat menettäneet asiakkaita Toyotalle. Komeita kasvulukuja ovat esittäneet myös yhteistyökumppanit Opel ja Renault.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pakettiauto on nykyisin entistä selkeämmin yrityksen auto, yksityiset ostajat kaiikkosivat, kun autovero nosti pakettiautojen hintoja roimasti. Vain Isuzu on poikkeus linjasta, mutta sillä on myynnissä vain pickup-malli, joiden ostajista varmaan muillakin merkeillä yksityisten osuus on suuri.

 

Raskaiden kuorma-autojen kauppaa hallitsee kolme merkkiä. DAF tulee kaukana näiden perässä, ja Sisu yrittää tavoitella sitä. Kevyimmän luokan ylivoimainen ykkönen on Mercedes-Benz, Sprinter on ylivoimaisessa johdossa moottoreita lukuun ottamatta samanlaiseen VW Crafteriin verrattuna.

Linja-autojen kauppa on ollut pitkäään alamäessä, joten nousun olikin jossakin vaiheessa tultava. Viime vuodesta alkuvuoden myynti on kasvanut komeat 131 prosenttia. Mercedes-Benz johtaa kappalemäärissä, suuri osa Mersuista lienee Sprintereitä eli pikkubusseja, jotka riittävät esimerkiksi koulukyyteihin mainiosti. Isojen bussien ykköseksi on noussut hollantilainen VDL, jonka menestys pohjautuu pitkälti kaupunkien joukkoliikenteeseen sopivaan kalustoon.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.