Autoliitto älähti ajokorttiuudistuksesta: ”Vesittää uudistusta merkittävästi”

21.10.2017 |
Autoliitto älähti ajokorttiuudistuksesta: ”Vesittää uudistusta merkittävästi”

Hallitus pyrkii eduskunnalle antamassaan ajokorttilakiesityksessä ajokorttikoulutuksen selkeyttämiseen ja keventämiseen. Esitykseen jäi kuitenkin opetusajoneuvon jarrupoljinvaatimus, mikä vesittää uudistusta merkittävästi.

Hallitus on antanut tänään eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Esityksen tarkoituksena on selkeyttää ja keventää ajokorttikoulutuksen sääntelyä sekä edistää uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käyttöä. Esityksessä on runsaasti hyviä uudistuksia, kuten kolmivaiheisuudesta luopuminen ja mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana. Hyvää on myös se, että jäljelle jääviä pakollisia kursseja voisi antaa autokoulun sijasta tai lisäksi esimerkiksi koulu tai muu Trafin hyväksymä taho.

”Tämä on hyvä askel kohti sitä, että kukin oppilas voi hankkia opetusta niihin asioihin, mihin sitä tarvitsee eikä enää kaikille opeteta samoja asioita lähtötasosta riippumatta. Myös kilpailun lisääminen pakollisissa koulutuksissa voi vaikuttaa hintatasoon”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Hallitus on kuitenkin jättämässä normienpurun pahasti kesken sisällyttämällä opetusauton lisäjarrupoljinvaatimuksen uuteenkin lakiin. Tämä muutos tehtiin esitykseen lausuntokierroksen jälkeen ja se poikkeaa virkamiesvalmistelusta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

”Vaatimus nostaa opetuslupaopetuksen hintaa, heikentää sen joustavuutta ja vähentää houkuttelevuutta, mikä on tietenkin ollut ainakin autokoulualan tavoite. Autokouluala on omassa edunvalvonnassaan vaatinut jarrupoljinpakon säilyttämistä opetuslupa-autoissa, vaikka ei itse niissä istu ja opeta. Syy on ollut puhtaasti elinkeinopoliittinen”, Nieminen epäilee.

”Ilmeisesti Suomessa opettajat ja oppilaat ovat hallituksen mielestä niin paljon kyvyttömämpiä kuin missään muussa maassa, sillä Suomi on ainut maa maailmassa, jossa lisäjarrupoljin opetuslupaopetuksessa käytettäviin autoihin vaaditaan. Edes liikenneturvallisuudessa Suomea reilusti edellä olevissa Ruotsissa ja Iso-Britanniassa ei poljinvaatimusta ole, vaikka niissä suurin osa ajokorteista suoritetaan opetusluvalla. Ruotsissa vain 10 % hankkii ajokorttiopetuksen pelkästään autokoulussa. Ruotsi tutki opetuspolkimen tarvetta, mutta päätyi siihen johtopäätökseen, että pakolliselle lisäjarrupolkimelle ei ole tarvetta. Paljon parempaa sääntelyä olisikin se, että jokainen asentaisi polkimen, jos kokisi sen tarpeelliseksi. Poljinpakko haittaa myös autokoulu- ja opetuslupaopetuksen yhdistämistä.”

Hallituksen esitykseen sisältyvä mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana eli opetusjakson pidentäminen kahteen vuoteen vesittyy nyt merkittävästi. Käytännössä opetuslupaopetuksessa ajokorttia suorittavien nuorten ja heidän perheidensä kustannuksia lisäämällä parannetaan yksityisten autokoulujen hintakilpailukykyä. Lisäjarrupoljin on opetuslupaopetuksen kallein yksittäinen menoerä. Sen hankinta asennuksineen voi maksaa satoja euroja.

”Poljinpakosta luopuminen mahdollistaisi sen, että nuori voisi opetella ajamaan eri tilanteissa erilaisilla autoilla valvotusti kahden vuoden ajan. Samalla opetusta voisi joustavasti yhdistää arjen muihin matkoihin. Varsinkin kun monessa perheessä ainoa tai ykkösauto on automaattivaihteinen ja ajo-opetus on käytännössä annettava manuaalivaihteisella autolla”, Nieminen toteaa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.