"Auton hankinnan verotusta pitäisi turvallisuussyistä laskea ja siirtyä käytön verotukseen"

03.01.2014 | TL-verkkotoimitus
"Auton hankinnan verotusta pitäisi turvallisuussyistä laskea ja siirtyä käytön verotukseen"

Uusien autojen turvallisuustekniikka on kehittynyt viime vuosina huimaa vauhtia ja kehitys jatkuu edelleen nopeana.

Suomessa teknisen kehityksen aikaansaama liikenneturvallisuuden parantuminen näkyy kuitenkin pitkällä viiveellä hitaasti uudistuvan autokannan vuoksi, muistuttaa Autoalan Tiedotuskeskus.

Uudet automallit ovat edeltäjiään turvallisempia, ja vaikean vammautumisen ja kuoleman ehkäisevä turvallisuuskehitys on ollut merkittävää.

Aalto-yliopiston vuonna 2010 tekemän tutkimuksen mukaan uusimpien automallien turvallisuus oli parantanut kymmenen vuotta vanhempiin automalleihin nähden jopa 50 prosenttia.

Tutkimus osoitti, että kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa uhrien lukumäärä yli 18-vuotiaissa autoissa oli yli viisinkertainen verrattuna 0-2-vuotiaisiin autoihin. Näin siitä huolimatta, että uusien autojen ajosuorite on vanhoja suurempi.

Uusissa autoissa on erilaisia aktiivisen ja passiivisen turvatekniikan varusteita, jotka sekä ehkäisevät onnettomuuteen joutumista että pienentävät sen seurauksia.

Tällaisia turvavarusteita ovat muun muassa ajonvakausjärjestelmä (ESC), törmäysenergiaa sitovat rakenteet, turvatyynyt, ylinopeudesta huomauttava ilmoitin, aktiivinen vakionopeuden säädin, kaistavahti, kuljettajan vireystilan seuranta sekä alkolukko. ESC:n tehokkuudesta onnettomuuksien ehkäisyssä on tehty lukuisia selvityksiä. Sen on todettu vähentävän onnettomuuksiin joutumista parhaimmillaan yli 50 prosentilla.

 ”Uusi turvatekniikka selvästi edistää ajoneuvojen henkilöturvallisuutta. Sen vahvistavat myös EuroNCap-testien tulokset”, toteaa liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari Liikennevakuutuskeskuksesta tiedotteessa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Parkkari muistuttaa, että liikenteessä ratkaisevinta on edelleenkin kuljettajan kunto ja hänen tekemät ratkaisunsa.

Autotuojat perää muutosta autoverotukseen

Suomen henkilöautokanta on yksi Euroopan vanhimmista. Henkilöautot romutetaan Suomessa keskimäärin vasta 20,4 vuoden ikäisenä, EU:ssa n. 15-vuotiaina.

Aika on autoalan mukaan liian pitkä.

 ”Autoala on huolissaan autokannan uudistumisen ja turvavälineiden yleistymisen hitaudesta”, sanoo Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio.

”Suomessa on EU-maiden toiseksi korkein autovero ja sen myötä yksi vanhimmista autokannoista. Korkea hankinnan vero toimii kuluttajalle kannustimena korjata ja pitää autoa mahdollisimman pitkään. Turvallisuussyistäkin hankinnan verotusta pitäisi laskea ja siirtyä käytön verotuksen suuntaan.”

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.