Autonäyttelyiden vetovoima vähenee – useat automerkit jättävät Pariisin väliin

22.09.2016 | Max Lange
Autonäyttelyiden vetovoima vähenee – useat automerkit jättävät Pariisin väliin

Ford, Volvo, Rolls Royce, Mazda, Bentley ja Lamborghini ovat kaikki ilmoittaneet jättävänsä Pariisin autonäyttelyn tänä vuonna väliin, kertoo Automotive News Europe.

Internetin aikakausi on tekemässä muutoksia siihen, miten autonvalmistajat esittelevät uusimpia mallejaan. Ensi viikolla starttaava Pariisin autonäyttely on aiemmin ollut eurooppalaisille autonvalmistajille suuri näytönpaikka ja sitä ei ole voinut jättää väliin. Nyt asiat ovat muuttuneet.

Sen sijaan, että autonvalmistajat maksaisivat miljoonia näyttävästä messuständistä, siirtyvät ne mieluummin paikkoihin, jossa autonostajat haluavat viettää aikaa. Näitä ovat mm. erilaiset sosiaalisen median palvelut ja blogit, kertoo Automotive News Europe.

Esimerkiksi Volvo on vähentänyt tuntuvasti näkyvyyttään globaaleissa autonäyttelyissä. Volvo jätti jo viime vuonna Frankfurtin autonäyttelyn väliin, nyt ruotsalaisyritys ei osallistu Pariisin. Volvo haluaa mieluummin markkinoida autojaan suoraan asiakkailleen. Volvon mukaan on turha maksaa miljoonia messuständistä, jos isot saksalaiset valmstaat käyttävät ständiin vielä paljon enemmän rahaa. On tyhmää näyttää pieneltä suurien joukossa, todettiin Volvolta vuosi sitten.

Myös Mazdalla ollaan samoilla linjoilla. Mazdan päätös jättää Pariisin autonäyttely tänä vuonna väliin johtuu siitä, että Renaultin ja PSA:n kanssa on vaikea kilpailla näkyvyydestä messuhalleissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vaikka suuret automessut eivät enää ole yhtä merkittäviä autonvalmistajien silmissä, ovat suuret automessut silti kasvattaneet viime vuosina kävijämääriään. Pariisin autonäyttely on viime vuosina pitänyt maailman suurimman valtikkaa käsissään 1,25 miljoonalla kävijällään.

Pariisin autonäyttelyn mediapäivät pidetään 28.-30.9., jolloin autonvalmistajat esittelevät kuumimmat uutuudet. Tuulilasi.fi seuraa Pariisin autonäyttelyä tietenkin tiivisti ensi viikolla.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.