Autonomisten autojen suuri kysymys - kuinka arvotetaan ihmishenki?

viime keskiviikkona klo 15.41 |
Autonomisten autojen suuri kysymys - kuinka arvotetaan ihmishenki?

BMW:n mukaan se pystyy kehittämään 5-tason autonomisen auton vuoteen 2021 mennessä, mutta yhtiön mukaan autot eivät kykene tekemään päätöksiä elämän ja kuoleman välillä, kun onnettomuus sattuu.

Lainsäädäntö tuskin kuitenkaan sallii täysautonomisia autoja vielä ensi vuosikymmenen alkupuolella.

“Ensimmäinen askel lainsäädännöllisesti on eettinen, ja sitä mietitään koko ajan yhä enemmän. Epäilen vahvasti, että autot pystyisivät itse tekemään onnettomuuden uhatessa päätöksiä elämästä ja kuolemasta”, sanoo BMW:n hallituksen jäsen Ian Robertson CarAdviden mukaan.

Yksi suuri kysymys autojen tekoälyn suhteen on juuri se, miten ne arvottavat ihmishenkeä. Pystyisivätkö autot pelastamaan yhden ihmisen hengen jonkun toisen sijaan – ja kyenisivätkö ne onnettomuustilanteessa pelastamaan useita henkiä vain yhden sijaan?

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Auton tekoäly saattaisi esimerkiksi olla pakotettu uhkaamaan matkustajansa henkeä joutumalla siirtymään vastaantulevien kaistalle tai se saattaisi ajaa jalkakäytävällä kulkevien ihmisten päälle pelastaakseen auton matkustajan.

”Jos onnettomuus uhkaa, auto hidastaa mahdollisimman paljon ja pyrkii siirtymään turvalliseen paikkaan, mutta se ei ehkä pysty arvioimaan, että jos se liikkuu tiettyyn suuntaan, onko järkevämpää pelastaa jalankulkijat oikealla vai kääntyä vasemmalle ja ehkä törmätä toiseen autoon”, Robertson pohtii.

”5-tason autonomisille autoille tämä on iso haaste, koska silloin ei autossa ole rattia ja matkustaja istuu takapenkillä.”

Muut autonvalmistajat ovat ajatelleet asiaa eri tavalla. Ne lähtevät oletuksesta, että auton on ennen kaikkea pelastettava matkustajansa henki. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.