Autonvalmistajat painivat etäpäivitysten kanssa – toistaiseksi ainoastaan Teslassa

25.01.2016 | Max Lange
Autonvalmistajat painivat etäpäivitysten kanssa – toistaiseksi ainoastaan Teslassa

Monet perinteiset autonvalmistajat haluaisivat tuoda etänä tehtävät ohjelmistopäivitykset autoihinsa, mutta eivät vielä kykene siihen. Ratkaisuja haetaan kuumeisesti, kertoo Auto News.

Etäpäivitysominaisuus on ollut Tesloissa jo jonkin aikaa, ja Tesla pystyykin muuttamaan etänä auton koodin kokonaan auton joka kolkassa. Tämä on mahdollista siksi, että autoissa on WiFi-yhteys sekä täysin elektroninen arkkitehtuuri.

Muilla autonvalmistajille ei kuitenkaan ole näin helppoa pääsyä autoihinsa. Ajatus etäpäivityksistä on myös monille autonvalmistajille ollut ehdoton tabu, joka olisi tuonut mukana liian suuria riskejä ja haasteita.

Haasteita autonvalmistajille tuo se, että etäpäivityksiin ei ole tarjolla yhtä laajaa standardia. Autonvalmistajat painivat kukin ongelmien kanssa itse samalla kun asiakkaat vaativat uusia ominaisuuksia ja toisaalla viranomaiset vakuuksia tietoturvasta.

Sen lisäksi että autonomistajat välttyisivät etäpäivitysten takia ylimääräiseltä korjaamokäynniltä, toisi se myös autonvalmistajille miljoonasäästöt. Autoissa päivitetään säännöllisesti karttoja, telematiikkaa, viihdejärjestelmää ja ajotietokonetta sekä turvallisuuteen liittyviä ohjainyksikköjä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ongelmana monille valmistajille on datan hinta. Vaikka auto olisi kytkettynä internetiin puhelinverkkojen välityksellä, ei sen käyttäminen ole ilmaista. 500 megatavun kokoisen päivityksen tekeminen miljoonalle autolle vie paljon rahaa, jos yhden megatavun hinta on yksi sentti, kertoo israelilaisen ohjelmistoyhtiön edustaja.

Tesla on ratkaissut ongelman käyttämällä israelilaista ohjelmistoyhtiö Radbendia, jonka turvin Radbend voi vaihtaa päivityksen myötä vain tietyn koodinpätkän autossa, eikä koko tiedostoa. Näin säästetään paljon datan määrässä.

Auto Newsin mukaan jotkin autonvalmistajat kokeilevat älypuhelimia ja niiden Bluetooth-yhteyttä auton ohjelmiston päivittämiseen. Päivitetty ajuri lähetetään ensin puhelimeen, josta se siirretään autoon. Tämä metodi sopisi vanhempiin automalleihin, joissa ei ole internet-yhteyksiä valmiina. Toisaalta se on vähän kuin auton hakkeroimista – laillisesti.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.