Autoteollisuus muutoksen kourissa – myös Daimler panostaa rajusti kehitykseen

15.08.2016 | Timo Suomala

Daimler aikoo panostaa seuraavien vuosien aikana yli seitsemän miljardia euroa vihreän teknologian kehittämiseen.

Autoilun tulevaisuus puhuttaa paljon. Erityisen kiinnostavaa on arvailla ja spekuloida minkälaisen suunnan erilaisten voimanlähteiden kehitys ottaa. Autovalmistajat ovat kilvan kehittäneet moottoritekniikkaa, ja huolimatta viime aikoina paljastuneista härskeistä kulutuslukemien kaunisteluista, on polttoaineen kulutus pidemmällä aikavälillä pienentynyt selvästi.

Saksalainen Daimler on luonnollisesti mukana kehityskilvassa. Vuodesta 1995 Mercedeksen henkilöautojen keskikulutus on kahdessa vuosikymmenessä laskenut lähes puolella lukemaan 5,0 l/100 km (123 g/km). CO2-päästöt ovat vastaavasti pudonneet 230:stä 123:een g/km. Tällä hetkellä koko Mercedes-Benz-mallistossa 62 mallia alittavat CO2-päästöillään lukeman 120 g/km.

Daimlerin hallituksen jäsen Thomas Weber kertoi Stuttgartissa järjestetyn tekniikkaesittelyn yhteydessä, että yhtiö tulee seuraavan kahden vuoden aikana käyttämään yli seitsemän miljardia euroa niin kutsutun vihreän teknologian edelleen kehittämiseen. Yhteensä saman ajan investoinnit tuotekehitykseen ovat peräti 14,5 miljardia euroa. Tästä summasta yksin henkilöautojen kehitykseen kuluu noin 5,4 miljardia euroa. Massiivisia panostuksia millä tahansa asteikolla tarkasteltuna.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vuodesta 2006 sähköautojen määrä on tähän päivään mennessä kymmenkertaistunut. Määrän kasvusta huolimatta nykyisestä autokannasta vain yksi prosentti on sähköautoja. Tämä luku on eri valmistajien kehityssuunnitelmien perusteella muuttumassa radikaalisti.

"Vaikka voimalähteet muuttuvat, standardimme eivät muutu”, Daimlerin päästrategi Wilko Stark julisti. Stark myös huomautti, että sähköautoilulla on Kiinassa, Euroopassa ja USA:ssa toisistaan poikkeavat vaatimukset. Sähköautoilun radikaaliin kasvuun kohdistuu paljon vaatimuksia. Päivittäisen käytön vaivattomuus, latausinfrastruktuurin kehittäminen ja käyttökulut vaikuttavat kaikki osaltaan sähköisen autoilun tulevaan potentiaaliin. Stark muistutti myös, että sähköautoilun tulisi tarjota myös hauskaa ajamisen kokemusta.

Mitä sitten tapahtuu perusautojen tekniikalle ja millä voimanlähteellä henkilöautot kulkevat 50 vuoden kuluttua? Mercedes-Benzin sähköajoneuvoista vastaava johtaja Jürgen Schenk vastasi kysymykseen viittaamalla Mercedes-Benzin syksyllä esiteltävään uuteen täyssähkökonseptiin sekä uuteen, polttokennot ja sähkömoottorin yhdistävään GLC-hybridiin. ”Uskon kehityksen kulkevan vahvasti näiden kahden erilaisen konseptin suuntaan. Kenties tulevaisuudessa ajamme jollain, joka on näiden kahden voimanlähdetyypin väliltä.” Schenk visioi.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.