Autovalmistajien haastava monimerkkistrategia

07.12.2013 | Vesa Eskola
Autovalmistajien haastava monimerkkistrategia

General Motors loi aikoinaan huonon maineen monimerkkistrategialle. Yhtiö myi periaatteessa samoja autoja eri tuotemerkkien alla hyvin pienin muutoksin.

Volkswagen-konserni on pelannut samaa peliä selvästi taitavammin, joka sekin on tosin joutunut oppimaan virheistään kantapään kautta. Esimerkiksi Seatin kanssa VW ei ole onnistunut.

Myös Citroën ja Peugeot ovat onnistuneet tuotteidensa erilaistamisessa hyvin, vaikka valtaosa autoissa käytetyistä komponenteista on samoja.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Renault-Nissanin kohdalla paletti on tällä hetkellä hieman auki.

Yksistään Nissanilla on myynnissä niin monia malleja eri puolilla maailmaa, että kuluttajat menevät helposti sekaisin siitä, mitä he ovat ostamassa. Dacian brändääminen Renaultiksi joillakin markkina-alueilla – kuten Venäjällä – sekoittaa tuotteisiin liittyviä imagoja. Eihän Volkswagenkaan ota Golfia ja myy sitä joillakin alueilla Audina – vaikka Seat Leonin ja VW Golfin väliset erot ovatkin jo rajaa hämärtävän pieniä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.