Autoverotus ja Petteri Snell

09.07.2013 |
Autoverotus ja Petteri Snell

Toisten mielestä hän on sankari, toisten mielestä sen vastakohta. Molemmat arviot on liitetty henkilöön, joka on näkyvimmin esiintynyt autoverotuksen muutosta haluavien edusmiehenä. Millainen mies on Petteri Snell? Ja mikä sai hänet ryhtymään sotaan autoverotuksen muuttamiseksi?

Toisten mielestä hän on sankari, toisten mielestä sen vastakohta. Molemmat arviot on liitetty henkilöön, joka on näkyvimmin esiintynyt autoverotuksen muutosta haluavien edusmiehenä. Millainen mies on Petteri Snell? Ja mikä sai hänet ryhtymään sotaan autoverotuksen muuttamiseksi? Kaikki alkoi De Tomaso Pantera -urheiluautosta, joka oli tuotu käytettynä Suomeen. Syntyi soppa, jonka yhteydessä Petteri Snell joutui ensimmäisen kerran perehtymään autoverotuksen kummajaisiin.

Pantera-tapaus sai Snellin vakuuttuuneeksi siitä, että autoverotuksen käytännön sisältö oli siihen aikaan hyvin vahvasti kiinni asioiden käsittelijästä - mutta samanlaista tapahtuu vielä nykyäänkin. Vaikutti kuitenkin siltä, että autoverotus on Suomessa sellainen insituutio, ettei sitä voi millään muuttaa.

Käsitys oli virheellinen. Asia selvisi Tuulilasin sisarlehden Turbon tavattua Petteri Snellin. Haastattelun yhteydessä selvisi monta muutakin mielenkiintoista asiaa. Yksi niistä liittyy autoverotuksen sorvaamiseen EU-kelpoiseksi.

Snell löysi EU:n julkisasiamiehen päätösesityksen tapauksesta, jossa Portugaliin käytetyn auton tuonut henkilö valitti maan autoverotuksen olevan vapaan kilpailun este. Portugalin lainsäädäntö suojasi maan käytettyjen autojen markkinoita aivan samaan tapaan kuin tekee meikäläinen lainsäädäntö.

Pekkarinen ja Sasi eivät tainneet ymmärtää...

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Petteri Snell kertoo:

- Tein 70-sivuisen selvityksen asiasta, ja toimitin sen eteenpäin kansanedustaja Mauri Pekkariselle ja myös Kimmo Sasille. He eivät olleet kiinnostuneita. Sasi oli silloin verovaliokunnan puheenjohtaja, ja hänen mielestään asia oli aivan OK. Pekkarinen oli valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, eikä asia kiinnostanut häntäkään. Luulen, että he eivät edes ymmärtäneet sitä.

Ja niin Snell ryhtyi etsimään autoverotuksesta lisää merkillisyyksiä. Tapauksia oli kosolti, ja tulli jopa ohjasi kaltoin kohdeltuja kansalaisia Snellin puheille.

Siilinin Mercedes oli sopiva ammus, jolla autoveromuuriin saatiin EU:n mentävä aukko. Eikä tarina ole vieläkään päättynyt. 18. maaliskuuta ilmestyvä Turbo-lehti julkaisee Snellin haastattelun kokonaisuudessaan. Lue se, niin voit muodostaa oman käsityksesi siitä, millainen sankari on Petteri Snell.

Tuulilasi/ Turbo -toimitus

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.