Baijerilaisten lippulaiva sai nyt myös pistokehybridin – malliston edullisin

15.07.2016 | Max Lange

BMW on julkistanut 7-sarjaan 740e pistokehybridimallin. Ekomalli on saatavissa sekä taka- että nelivetona.

BMW:n tuoreeseen lippulaivamalliin on nyt tarjolla malliston taloudellisin malliversio, 740e. Autossa yhdistyvät kaksilitrainen ja nelisylinterinen turbobensiinimoottori tehokkaaseen sähkömoottoriin. Vaikka tämänkaltaisen auton luonteeseen sopisi paremmin kuutoskone, ei nelisylinterinen pata jää alitehoiseksi.

Polttomoottorista itsestään BMW on ottanut irti 258 hevosvoimaa sekä vääntöäkin runsaat 400 Nm. Kun tähän lisätään sähkövoimalinja, kasvaa järjestelmän kokonaisteho 326 hevosvoimaan ja vääntömomentti 500 Newtonmetriin.

Pelkän sähkön turvin iso BMW liikkuu noin reilut 40 kilometriä. Kokonaiskulutukseksi BMW lupaa mallista riippuen 2,1 litrasta 2,5 litraan sadalla kilometrillä. Todellisuudessa tuskin kuitenkaan päästään lähellekään näitä lukemia, kuten pistokehybrideillä on ollut tapana.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

740e iPerformance onkin 7-sarjan malliston ehdoton hintakummajainen. Erittäin alhaisen hiilidioksidipäästönsä takia myös auton autoveroprosentti jää todella alhaiseksi. Siksi 740e on malliston edullisin 7-sarjalainen 110 831 eurollaan. Edullisin diesel 730d on peräti 20 000 euroa kalliimpi kuin pistokehybridi.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.