Bemarin sähköauto tuotetaan tuulimyllyjen voimalla

10.01.2014 | AMS
Bemarin sähköauto tuotetaan tuulimyllyjen voimalla

BMW toimii pioneerina autojensa tuotannossa, sillä yhtiö käyttää hiilikuituvahvisteista muovia (CFK) ensimmäistä kertaa suursarjavalmistuksessa.

Tätä varten BMW on uudistanut Leipzigin tehdastansa, investoinut 400 miljoonaa euroa rakenteisiin ja laitteisiin sekä luonut 800 uutta työpaikkaa.

Tuotannon vaatima energia saadaan neljästä tehtaan alueella olevasta tuulimyllystä. Uuden valmistusprosessin myötä tehtaalla tarvitaan perinteiseen autojen tuotantoon verrattuna 50 prosenttia vähemmän energiaa ja 70 prosenttia vähemmän vettä.

USA:ssa valmistetut hiilikuidut lähetetään ensin Baijerin Landshutissa sijiatsevaan Wackersdorfiin ja sen jälkeen Leipzigiin, jossa niistä jatkojalostetaan autonosia.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuidut kovettuvat lämmitettyjen työkalujen avulla, ja niistä saadaan korin sivukehikon kaltaisia suuria yksittäisiä osia, jotka liitetään erikoisliiman avulla. Osien määrä laskee tätä kautta kolmanneksen verran. Esimerkiksi i3-sähköauton korin sivukehikko koostuu yhdeksästä pienemmästä hiilikuituosasta.

Leipzigin tehtaalle on tunnusomaista, että autoja valmistetaan siististi, tehokkaasti ja hiljaisesti.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.