BMW 2-sarjan Active Tourer – tasaista kilpailua tila-autoissa

13.03.2014 | Heinrich Lingner / AMS
BMW 2-sarjan Active Tourer – tasaista kilpailua tila-autoissa

Active Tourer on BMW:n ensimmäinen tila-auto ja Mercedes-Benzin B-luokan sekä Golf Plusin seuraajamallin Sportsvanin uusi kilpailija. Valokuvausstudiossa tehty ensimmäinen vertailu kertoo, tarjoaako BMW enemmän kuin Mercedes tai VW.

Koska baijerilaiset haluavat – aivan kuten Mercedes ja VW – nähdä mieluummin leijasurffaajia kuin pieneläinten kasvattajia uudessa kompaktissa tila-autossaan, on sen nimeksi annettu Active Tourer. Bemarin pääkilpailija on nimeltään yksinkertaisesti B-luokka, mutta Mersunkin alanimenä on Sports Tourer.

Plus on nyt nimeltään Sportsvan

VW:llä on uskallettu mennä jopa yhtä askelta pidemmälle. Tähän asti lyhyesti ja ytimekkäästi Plus-nimellä tunnettu Golfin tilamalli on nyt nimeltään Sportsvan. Mercedes B-luokalla ja VW Golf Plusilla on tähän mennessä ollut mukavat oltavat korkeakattoisten kompaktiautojen luokassa, mutta nyt 2-sarjan Active Tourer liittyy niiden seuraan. Nämä kolme autoa kohtaavat valokuvausstudiossa, ja Golf Sportsvan sekä B-luokka ajavat vaalean seinän eteen. Nyt ei ole aikaa isoille esittelykierroksille, mutta Active Tourerin täytyy osoittaa kykynsä näitä kahta vastaan.

Vaikka kolme autoa seisovat suoraan toistensa vieressä, on hankalaa sanoa, mikä niistä on suurin. Korien mitat vastaavat toisiaan lähes millilleen tärkeimmiltä osiltaan, mutta BMW on kuitenkin hieman muita pienempi, ja siinä on lyhin akseliväli sekä pienin tavaratila. Toisaalta Bemarin muotoilijat ansaitsevat kehut, koska he ovat onnistuneet muotoilemaan Tourerin niin, että se näyttää edelleen hieman Bemarilta, ja auto on lisäksi yllättävän lähellä vuoden 2012 konseptimallia.

Active Tourerissa on dynaaminen kylkilinja, tiukan näköiset tuplavalot ja lyhyt etuylitys. Kyllä vain, lyhyt etuylitys. Se ei ole mikään mitätön saavutus, koska toisin kuin muissa 2-sarjan malleissa, Active Tourerin moottori on poikittain ja etupyörät vetävät. Auton dynaamisen kuoren alla on tila-autoa varten sovitettu uuden Minin pohjalevy, mistä ei ole välttämättä mitään haittaa – ja myös tilankäyttö on parempaa.

BMW on hieman ahtaampi

Myös BMW:n tuotekehittäjä Michael Reger näkee asian näin, ja hän korostaa, että merkille tyypillinen ajo- ja ohjausfiilis oli erityisen tärkeä tavoite etuvetopohjalevyä käytettäessä.

Emme voi testata tätä studiossa, mutta voimme kuitenkin istua autossa ja lastata siihen tavaraa perusteellisesti. BMW:hen mahtuu tosiaankin yksi iso matkalaukku vähemmän kuin Mercedekseen, mutta Bemariin sopii sitä vastoin yksi matkakassi enemmän. VW ja BMW ovat puolestaan samalla tasolla tässä suhteessa. Active Tourerissa on kilpailijoiden tavoin pituussuunnassa siirrettävä ja selkänojan kallistuskulman osalta säädettävä takapenkki.

Vakiona selkänojan pystyy kaatamaan 40/20/40-suhteessa, jolloin se muodostaa fiksusti taitettavissa olevan tavaratilan pohjan kanssa melkein tasaisen lastauspinnan. Lisävarusteena etumatkustajan penkinkin selkänojan voi kaataa, ja tämän varusteen saa myös Mercedekseen ja Volkswageniin. Tässä tilassa BMW:hen sopii jopa 1510 litraa tavaraa, ja takapenkin normaaliasennossa luku on 468 litraa. Myös nämä luvut ovat niin lähellä kilpailijoita, että tuntuu kuin tuotekehittäjät olisivat kopioineet mitat toisiltaan (B-luokka: 488-1547 litraa, Sportsvan: 500-1520 litraa). Erityisen hyvin tavaraa saa kuormattua Mercedekseen, koska sen lastausaukko on suuri ja tavaratilan pohja tasainen ilman kulmia.

Kun autot ovat näin samankaltaisia, ei ole mikään ihme, että myös niiden takatilat vastaavat pitkälti toisiaan. Takapenkeillä on hyvin väljät oltavat, ja korkeiden kattojen ansiosta myös pitkillä ihmisillä on reilusti pääntilaa, vaikka autoissa olisi lisävarusteiset panoraamakatot. Ainoastaan takapenkkien polvitila voi käydä vähän pieneksi kaikkein pisimmille.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Houkutteleva kojelauta

Parhaat oltavat on Mercedeksessä, jonka korkealla oleva takapenkki mahdollistaa parhaan kulman polville. Edessä puolestaan BMW tarjoaa miellyttävimmän ympäristön. Sen kojelauta muistuttaa voimakkaasti kaksi vuotta sitten esitellyn konseptimallin vastaavaa, ja tuttuja BMW-elementtejä on sekoitettu vähän uudestaan. Lisäksi vaalea puu tekee sisutuksesta houkuttelevan. B-luokka ja Sportsvan ovat tässä suhteessa vähän tylsempiä ja tyypillisempiä kompaktiluokan edustajia.

BMW:n isompien mallien tapaan 2-sarjan tilamalliakin saa useilla eri varustetasoilla, ja tässä tapauksessa ne ovat nimeltään Sport Line sekä Luxury Line. Erityisen dynaamisille ostajille tarjotaan myös M Sport -pakettia, jossa on aerodynamiikkaosia, M-vanteet sekä muita hienouksia, kuten erityisiä värejä sekä verhoilukankaita tai M:n kolmen värin mukaan tyylitelty avain.

Myynnin alkaessa tarjolla on kolme moottoria

M-moottoria Toureriin ei tosin ainakaan aluksi saa. BMW orientoituu tässäkin suhteessa kilpailijoidensa mukaan, mutta sillä on kuitenkin dynaaminen etu puolellaan, koska muilla ei ole tarjolla 231-heppaisen 225i:n kaltaista tila-autoa.

Autossa on aina kahdeksanvaihteinen automaatti, ja auton huippunopeus on 235 km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan 6,8 sekuntia. Normikulutus on kuusi litraa 100 kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt 139 g/km.

Kahdella muulla koneella on hieman vähemmän kunnianhimoiset tavoitteet. 218i:n 136-heppainen kolmisylinterinen kone (iskutilavuus: 1499 cm3) tarvitsee 9,3 sekuntia kiihtyäkseen 100 km/h:n nopeuteen, mutta toisaalta sen normikulutus pysyy täpärästi viiden litran rajan alla (4,9 litraa, hiilidioksidipäästöt 115 g/km). Ainoana dieselinä tarjotaan aluksi 150-heppaista 218d:tä, jonka normikulutuksen pitäisi olla ainoastaan 4,1 litraa.

Auton hinnat eivät ole vielä selvillä, koska Active Tourerin pitäisi tulla vasta kesällä myyntiin. Oletettavasti hinnoittelu tulee asettumaan B-sarjan ja Plus-mallin tuntumaan.

Ei tarvitse olla kovin suuri profeetta ennustaakseen, että 218d tulee olemaan aluksi Saksan markkinoiden myydyin malli. Kokemus on osoittanut, että dieselit sopivat erityisen hyvin fiksuihin tilakonsepteihin ja korkeakattoisiin kompaktiluokan autoihin. Ne sopivat myös hyvin kuskeille, jotka tarvitsevat autossa paljon tilaa vapaa-ajan varusteille ja tykkäävät korkeasta istuma-asennosta – on matkan kohde sitten eläinkauppa, surffausranta tai golfklubi.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.