BMW 5-sarja sai faceliftin

24.07.2013 |
BMW 5-sarja sai faceliftin

BMW:n 5-sarja on valmistajansa soveltaman premium-luokittelun mukaan kilpailuryhmän maailmanlaajuisesti suurimpaan myyntimäärään yltävä auto. Nyt se on saanut faceliftin, ja kaiken kukkuraksi jatkossa sen saa aikaisempaa edullisemmalla hinnalla.

BMW 530d facelift 2013  takaa kuva 2

 

BMW:n ajattelutavan mukaan premium-luokassa kilpailijoiksi mielletään vain Mercedeksen E-sarja ja Audin A6-mallisarja.  Samalle viivalle eivät kuulu esimerkiksi Volvo tai Lexus.  Edellistä BMW pitää Fordin ja jälkimmäistä  Toyotan johdannaisena.

Nykyisen 5-sarjan kuudennen sukupolven autoja (BMW 5 Sedan, Touring ja Gran Turismo) on myyty kaikkiaan  yli miljoona kappaletta.  Auton koko ja hinta huomioon ottaen se on paljon. Lisäksi määrä on suurempi kuin yhdelläkään 5-sarjan aikaisemmalla sukupolvella.

Haaste 5-sarjan autoa uusittaessa on siis melkoinen. Liian rajut muutokset faceliftiä tehtäessä voisivat johtaa myyntimäärän putoamiseen. Niinpä jo edeltä käsin saattoi ounastella, että  BMW minimoi riskiä ja tyytyy hyvin maltillisiin muutoksiin. Sukunäköä ei ainakaan muuteta yleisesti arveltiin.

 

170 BMW 530d facelift mittaristo

 

Koridesign

Euroopan lehdistö näkikin heinäkuun alussa varsin tutulta vaikuttavan 5-sarjan auton: Pitkä konepelti, lyhyt keulaylitys, pitkä akseliväli, taaksepäin viety matkustamo sekä korin  coupémainen kattolinja olivat aivan ennallaan. Muutoinkin ulkonäkö vaikutti nopeasti katsottaessa hyvin samanlaiselta kuin ennenkin. Mikä tässä nyt on muuttunut?

Todellinen BMW-fani tietysti näki asian oitis toisin. Jäähdyttäjän munuaisen muotoisia säleikköjä reunustava tumma lista on uutta. Etupuskurin alla ovat ilmanottoaukot ovat aikaisempaa matalammat . Niiden tehtävä on korostaa osaltaan sedanin ja touringin  sporttisuutta.  

 

BMW 5-sarja facelift 2013 kuva 5

 

Ajovalot ja niiden istutus etulokasuojiin muuttaa ehkä eniten auton ilmettä. Valonheittimien muotoilussa huomio kiinnittyy maitolasiosiin. Ne tuovat mieleen kasvojen kulmakarvat.  BMW itse kertoo, että keulan tärkein ominaispiirre on tien suuntaan kohdistuva katse. Se on toteutettu pyöreillä kaksoisvalonheittimillä, joiden yläosan ilmettä rajaavat kulmakarvat.

Muotoilulla on pyritty lisäämään auton tunnistettavuutta BMW:ksi myös pimeässä. Led-takavaloissa on selkeä aikaisemman sukupolven autoista tuttu  L-muoto, mutta nyt hieman matalampana. Sen ansiosta  takakontti näyttää optisesti hieman aikaisempaa leveämmältä. Dynaamiset jarruvalot auttavat takana ajavia heti erottamaan kevyen jarrutuksen täysjarrutuksesta, mikä lisää  turvallisuutta.

Gran Tourismon takakonttia on kasvatettu. Takaistuimia ja takakontin muotoilua kehittämällä on saatu tavaratilaa kasvatettua  60 litraa, niin että sitä löytyy nyt 500 litraa. Penkit kääntämällä autossa on tavarankuljetustilaa jo saman verran kuin pienessä pakettiautossa.

Kaikissa 5-sarjan autoissa xenon ajovalot kuuluvat nyt vakiovarusteisiin. Mukautuvat led-ajovalot  saa ensimmäistä kertaa valinnaisena myös led-sumuvalojen yhteyteen. Sivuvilkut on integroitu ulkopeileihin. Varustelutasoja on lisätty niin, että Luxury Line ja Modern Line sisältävät lisäksi vain niihin kuuluvia varusteita. M Sport-paketti voidaan yhdistää jokaiseen malliversioon.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 

BMW 530d facelift 2013 kuva 3

 

Moottorit

Faceliftin myötä BMW lupaa moottoreidensa olevan taloudellisempia ja vähäpäästöisempiä. Kuitenkaan moottoritehosta ja auton sporttisuudesta ei ole tingitty, päinvastoin eräiden moottoriversioiden suorituskyky on jopa tuntuvasti aikaisempaa parempi. Lisäksi kaikki moottorit täyttävät jo nyt vuoden 2014 syyskuussa voimaan tulevan Euro 6-normin päästövaatimukset.

Mallistoon on saatavilla neljä bensiinimoottoria ja kuusi dieseliä. 5-sarjan moottorivalikoiman huipulla on uusi V8, jonka teho on 330 kW/450 hv. Suomessa myynti kuitenkin painottuu jatkossakin malliston edullisimpiin autoihin. Ja kauppa käy hyvin. BMW:n myynti on viime kuukausina noussut kohisten.

Varustelu

Suomessa kaikissa uusissa 5-sarjan facelift-autoissa on Business Automatic –varustelu. Siihen sisältyy vakiovarusteiden lisäksi:

- Automaattivaihteisto (8-vaihteinen)- Peruutustutka (PDC) eteen ja taakse - Läpilastausmahdollisuus (kääntyvät takaselkänojat) - Bluetooth handsfree Professional ja USB-liitäntä sisältäen laajennetut älypuhelintoiminnot (bluetooth audio streaming)- Automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin- Automaattisesti himmentyvä taustapeili- Lämmitettävä ohjauspyörä

Uuden 5-sarjan facelift-malliston ennakkomyynti käynnistyi jo juhannuksen alla. Edullisin 5-sarjan malliversio (518d sedan) maksaa 46900 euroa. Saman auton farmari, eli BMW-sanastossa touring,  maksaa lähes 4 000 euroa enemmän. Bensiinimoottoreilla varustetuista autoista 520i on edullisin hinnan ollessa noin 51 000 euroa. Farmariversion lisähinta on noin 3000 euroa.

Nelivedosta kiinnostuneille merkittävin uutinen oli se, että 5-sarjan saa nyt nelivetoisena jo 520d-versiosta alkaen, kun aiemmin sen on voinut saada vasta 525d-veriosta alkaen.

TutustumisajoMünchenissä lehdistölle tarjottiin mahdollisuus tutustua kahteen faceliftin saaneeseen 5-sarjan autoon, joista toinen oli Sedan ja toinen Gran Tourismo. Kummassakaan autossa ei ollut Suomessa ehkä eniten kiinnostavaa uutta 518d-moottoria. Se ei kuitenkaan ole uutuus BMW:ssä. Sama mylly löytyy 118d-mallisarjasta.

Nyt  lehdistö sai ihastella tuttua aiemmasta hieman hiottua 530d-mallisarjan loistavaa moottoria, autojen ajo-ominaisuuksia sekä autojen mainioita varusteita. Useimmat tuntuivat ajattelevan, että 530d täyttäisi varmaankin lottovoittajankin haaveet. Yksinkertaisesti autoa on hauska ajaa.

Ei ole vaikea uskoa, että uusi faceliftin saanut 5-sarja, sen hinta ja Business Automatic-paketti  lisäävät merkin myynninkasvua Suomessa. Tuskinpa Audi ja Mercedes tyytyvät seuraamaan tätä kehitystä vain sivusta katsomalla.

 

Faktat: 

BMW 518d TwinPower Turbo A Business Automatic

Iskutilavuus: 1995 ccmTeho: 105 kw (143 hv)/ 4 000 r/minVääntö:  360 Nm/ 1750 r/minKiihtyvyys 0-100 km/h:  9.7 (9.6)Huippunopeus: 214 (212) km/h Yhd. EU-kulutus (diesel):   4,5 (4,5) l/ 100 km CO2-päästö:  119 (119) g/km Hinta:  46 933,26 (vain automaattina)

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.