BMW X3 on uudistettu säästeliäästi

25.05.2014 | Jens Dralle / AMS
BMW X3 on uudistettu säästeliäästi

Näitte aivan oikein, vaikkakin vasta toisella vilkaisulla, eikö vain? Kuvassa on tosiaankin faceliftattu BMW X3. Sen tärkein uudistus on konepellin alla, koska uuden nelosdieselin pitäisi olla tehokkaampi ja entistä pihimpi.

Emme onnistu toimituksessa jakamaan BMW:n väen intoa faceliftatusta X3:sta.

Baijerilaisten mukaan siitä on tullut ihan toinen auto, ja he pohtivat jopa sitä, oltiinko nokan suhteen ehkä vähän liian rohkeita. Katsokaa itse.

Kukaan ei ole kuitenkaan pahoillaan siitä, että BMW:n muotoilijat muuttivat auton ulkonäköä vain hillitysti. Vuodesta 2010 alkaen tehdyn maasturin toisen sukupolven mallin ulkonäössä ei ole ollut nimittäin mitään vikaa, ja myös auton kokonaispaketti toimii. Neljälle (joskus myös viidelle) hengelle ja matkatavaroille on tarpeeksi tilaa.

Hurraa, uusi mukiteline

Niinpä jätämme tässä kohdin väliin filosofiset pohdinnat uudesta mukitelineestä, ilmastoinnin ”Black Panel” -tyylisestä käyttöpinnasta sekä puukoristeista, joissa on helmiäiskiilto- ja kromitehosteita. Konepellin alla piilevät asiat ansaitsevat sen sijaan enemmän huomiota. Siellä työskentelee uusi kaksilitrainen diesel, joka tuottaa 190 hepan tehon ja 400 newtonin maksimiväännön (aiemmin 184 hv ja 380 Nm).

Tämäkään ei oikein kuulosta siltä, että BMW tekisi moottorisuunnittelun vallankumouksen? Kyllä vain, mutta aiempi kaksilitrainen kone oli välillä hyvin karkeakäyntinen ja sammutusautomatiikka toimi niin rykivästi, että tuntui kuin Franz-Josef olisi rysäyttänyt dieselkoneen käyntiin vihan vallassa omakätisesti.

Kuinka asia on nyt? Nuo ongelmat ovat lähes kokonaan menneen talven lumia. Vaikka dieselin ruiskutuspaine on edelleen korkeat 2000 baaria, suorasuihkutteinen kone vie yli 1,8 tonnin painoista neliovista autoa huomattavasti entistä hienostuneemmin. Murina muuttuu vasta 3500 kierroksen yläpuolella havaittavaksi nakutukseksi, mutta tällä kierrosalueella ei tapahdu muutenkaan enää paljoa.

Lisävarusteinen kahdeksanvaihteinen automaatti tietää tämän eikä päästä konetta koskaan lähellekään punaviivaa. Käyttökelpoinen kierrosalue on 750 kierroksen myötä aika pieni, mutta temperamentti sopii X3:een.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Entäpä käynnistysautomatiikka? Se toimii todellakin pehmeämmin, vaikka Mercedeksen vastaava järjestelmä on edelleen parempi. X3:n suuremmat teholukemat on saatu aikaan pienemmällä normikulutuksella, joksi BMW lupaa 5,2 litraa 100 kilometrillä. Se on unelmaluku, mutta on pelättävissä, että tuo arvo jääkin käytännössä haaveeksi.

Yhteiseen perusrakenteeseen pohjautuva moottori

Ainakin valmistaja säästää, koska neloskone on vuonna 2011 ilmoitettujen, yhteiseen perusrakenteeseen pohjautuvien moottoreiden yksi ensimmäisistä edustajista.

Kun niiden valikoima on kattava, kolmi-, neli- ja kuusisylinterisissä koneissa pitäisi olla 60 prosenttia yhteisiä osia, ja diesel- sekä bensamoottoreiden välillä vastaavan osuuden on tarkoitus olla 40 prosenttia.

Münchenistä kerrotaan, että tällä hetkellä ollaan vielä reilusti näiden lukujen alapuolella, mutta BMW ei halua ilmoittaa tarkkoja arvoja. Saatavilla oleva kahdeksanvaihteinen automaatti lisää ainakin todennäköisesti X3:n kuskin säästöfiilistä, koska se osaa nyt rullata Eco Pro -moodissa.

Kovin suurta rauhaa X3:ssa ei kuitenkaan saa, koska jousitusmukavuus ei edelleenkään kuulu ennallaan olevan alustan vahvuuksiin. Edes lisävarusteena saatavat mukautuvat iskunvaimentimet eivät muuta tätä mihinkään. Tuplanivelillä ja vetotangoilla varustettu etuakselisto, viisitukivartinen taka-akselisto ja tunnokas ohjaus välittävät paljon mieluummin ajamisen hauskuutta, mikä sopii merkille. Ratin takana tulee helposti heittäydyttyä sen valtaan, ja lisävarusteiset sporttipenkit tarjoavat tarpeellista sivuttaistukea. Mutta hetkinen: eikö X3 ole ollut aina tällainen? Kyllä vain.

On siis todella hankalaa jakaa BMW:n euforia tästä faceliftistä, koska X3 oli hyvä jo aiemmin. Lupaamme ylistää autoa äänekkäämmin vasta sitten, kun uusi moottori lunastaa säästölupauksensa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.