BMW:n etuvetomallisto tulee kasvamaan – 3-sarjasta ylöspäin autot pysyvät edelleen takavetoisina

01.08.2014 | TL-verkkotoimitus

Baijerilaismerkki on tällä hetkellä eräänlaisessa murrosvaiheessa, jossa perinteisten takavetoisten mallien tilalle on tulossa etuvetoisia malleja. Myös moottoririntamalla ollaan murtamassa jäätä.

BMW:n uusi etuvetoinen UKL-pohjarakenne voi kattaa tulevaisuudessa jopa 12 uutta BMW-mallia. Kun tähän lisätään Minin eri variantit, on samalla pohjarakenteella tehtäviä malleja jo 22, kertoo Caradvice.

Tämä tarkoittaisi, että merkin myynnistä jopa 40 prosenttia tulisi etuvetoisista autoista. Muutos on suuri perinteisesti takavetoisia autoja myyneelle yritykselle. UKL:n pohjalle voidaan myös tehdä nelivetoisia autoja.

Teknisesti ottaen BMW:n malliston muutos on seuraava: 3,8–4,5 metriset mallit perustuisivat etuvetoiseen UKL-pohjarakenteeseen, ja siitä kokoluokassa ylöspäin autot olisivat takavetoisia. Eli 3-sarja ja X3 pysyisivät tulevaisuudessakin takavetoisina.

BMW:n tulevia etuvetomalleja olisivat X1, 1-sarjan hatchback, crossover-tyylinen X2 sekä Minin kokoluokkaan sijoittuvat pienempi malli. Modulaarisen rakenteen takia baijerilaiset voivat melko helposti muokata pohjarakennetta moniin eri malleihin sopivaksi.

2-sarjan Active Tourerin kehityksestä vastannut Stefan Karch väläyttääkin Caradvicelle, että harkinnassa on pienikokoinen 0-sarjalainen. Autona se olisi kuitenkin erilainen verrattuna Miniin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hardcore-faneja lievittääkseen eräs perustelu etuvetoisille malleille on malliston hiilidioksidipäästöjen tiputtaminen pienempien autojen avulla. Näin merkille jää marginaalia tehdä isompia ja tehokkaampia takavetoisia autoja malliston yläpäässä.

Kolmisylinteriset moottorit 3-sarjaan harkinnassa

Baijerilaiset harkitsevat edelleen uuden 1,5-litraisen kolmisylinterisen moottorin tuomista 3-sarjaan. Tehon puolesta moottori on täysin riittävä liikuttamaan isompaakin autoa, mutta iso osa on kiinni ostajan mentaliteetista. Pieni moottori ei sovi auton urheilulliseen luonteeseen.

Merkki kehuu kuitenkin pikkumoottorin soundin olevan parempi kuin nelisylinterisissä moottoreissa. Moottori on käytännössä puolet kuusisylinterisestä, joten äänifrekvenssit ovat hyvin samankaltaisia isomman kanssa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.