BMW:n ja kiinalaismerkin yhteistyö jatkuu ensi vuosikymmenelle

23.06.2014 | TL-verkkotoimitus
BMW:n ja kiinalaismerkin yhteistyö jatkuu ensi vuosikymmenelle

BMW on kertonut jatkavansa yhteistyötä kiinalaisen Brillinacen kanssa vuoteen 2028 asti.

Yhteistyöllä halutaan haastaa VW-konsernin vahvaa asemaa massiivisilla Kiinan markkinoilla. Nykyinen Brilliancen ja BMW:n välinen yhteistyösopimus oli päättymässä 2018. Alkuvuodesta BMW on kasvattanut myyntiään Kiinassa 25 prosenttia ja on ylittämässä tänä vuonna ensimmäistä kertaa 400 000 auton myyntimäärän kyseisillä markkinoilla.

BMW on tehnyt yhteistyötä Brilliancen kanssa jo vuodesta 2003, kertoo Automotive News Europe. Yhteistyön tuloksena Kiinassa valmistetaan 3- ja 5-sarjalaisia. Muun muassa Daimler on äskettäin aloittanut Kiinassa yhteistyön BAIC Motorin kanssa. Tällaiset yhteisyritykset ovat tärkeitä, jotta Kiinan markkinoilla olisi mahdollista kilpailla.

Eurooppalaisia ja yhdysvaltalaisia autojättejä hidastaa kuitenkin se fakta, että Kiinan valtion on omistettava yhteisyrityksistä vähintään puolet. Sopimus edellyttää, että teknologista osaamista siirretään tytäryhtiöille Kiinaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tällä hetkellä johtava premium-brändi Kiinassa on Audi, mutta BMW ei ole kaukana takana.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookista.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.