BMW:n pienin sai uutta meikkiä – mukana nyt 3-sylinterisiä moottoreita

16.01.2015 | TL-verkkotoimitus

Faceliftattu 1-sarja tekee ensidebyyttinsä maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä. Päivitykset erottaa erityisesti keulasta, jossa muutokset ovat yllättävänkin suuria.

Monet ovat pitäneet nykyisen 1-sarjan keulaa tähän saakka rumana, ja jopa auton suurimpana puutteena. Nyt BMW on lähtenyt korjaamaan tilannetta, ja 1-sarja on saanut 2-sarjan Coupésta tutun keulailmeen. Myös takana valoja on muutettu enemmän merkin muiden mallien kaltaisiksi.

Ulkoisten avujen lisäksi 1-sarja on saanut keulallensa jo ennestään Ministä tuttuja moottoreita, joskin pitkittäin asennettuna. Uutta ovat varsinkin 1,5-litraiset kolmisylinteriset bensiini- ja dieselkoneet.

Hinnat alkaen -diesel on tästedes 116d, jossa on 116 hevosvoimaa ja CO2-päästöt asettuvat 97 g/km. Kyseisestä moottorista on myös Efficient Dynamics -versio jonka grammat jäävät 89 per km. Kolmisylinterisen bensiinikoneen tunnus on 116i, jossa on 109 hevosvoimaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pienimmänkin moottorin voi parittaa monia kehuja saaneella 8-pykäläisellä automaattivaihteistolla. Mukana on myös 2-litraisia dieseleitä, joiden mallitunnukset ovat  118d, 120d ja 125d. Kahden edellä mainitun kanssa on saatavilla xDrive-neliveto. Huipulla jatkaa paljon kiitelty 135i, jossa on 325 hv.

Mielenkiintoista on, että osa ulkoisista muutoksista on jouduttu tekemään uusien moottorien takia. Pikkuiset ahdetut moottorit tarvitsevat aiempaa enemmän jäähdytystä, joten munuaisten kokoa on jouduttu kasvattamaan.

Suomeen ensimmäiset faceliftatut 1-sarjalaiset päätyvät huhtikuussa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.