BMW:n uusi SUV X1 edustaa konservatiivisia arvoja – enemmän tilaa ja korkeampi istuma-asento

03.06.2015 | Max Lange

BMW on uudistanut täysin pienimmän katumaasturinsa X1:n. Vuonna 2009 esitellystä 1. sukupolvesta on jäljellä vain nimi.

Uusi BMW X1 on merkin kolmas malli, joka perustuu uuteen etuvetorakenteeseen. Moottorit ovat myös asennettu poikittain, mikä parantaa auton sisätiloja. Edellissukupolvi perustui takavetoon ja pitkittäin asennettuihin moottoreihin.

Auton kokonaispituus on pienentynyt 3,6 sentillä 4,44 metriin. Siitäkin huolimatta BMW lupaa sisätilojen kasvaneen huomattavasti. Tätä selittävät 9 cm pidentynyt akseliväli sekä 2,1 cm kasvu leveyssuunnassa. Auto on myös edeltäjäänsä korkeampi.

BMW:n perinteisestä linjasta poiketen myös istuma-asentoa on korotettu edessä 3,6 cm ja takana jopa 6,4 cm. Kontti vetää nyt perusasennossaan 505 litraa, mikä on peräti 85 litraa edeltäjäänsä enemmän.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

X1:n kaikki moottorivaihtoehdot ovat kaksilitraisia sekä turboahdettuja. Bensiinivaihtoehtoja on kaksi, dieseleitä kolme. Pienemmät kolmisylinteriset 1,5-litraiset koneet tulevat tarjolle malliin myöhemmässä vaiheessa.

BMW:llä on käynnissä voimakas mallivyörytys, sillä ensi viikolla esitellään täysin uusi BMW 7-sarja. Kummatkin mallit esitellään ensi kerran suurelle yleisölle syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. X1 saapuu Euroopassa kauppoihin pian sen jälkeen.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.