Citroën Cactus – kaukana piikikkäästä

14.10.2013 | Malte Jürgens / AMS
Citroën Cactus – kaukana piikikkäästä

Citroën esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä Cactus-konseptiauton. Kyseessä on kompakti crossover, jonka pitäisi kilpailla vuodesta 2014 alkaen Peugeot 2008:n ja Renault Capturin kanssa. Istuimme jo autossa sisällä.

Kun markkinointispesialistit ympäri maailmaa yrittävät tiivistää uusien autojen perusfilosofian korkeintaan kolmeen käsitteeseen, Citroën ymmärtää asian vähän laajemmin. Merkin kahdeksan perusarvoa on stanssattu tämän C-linjan uuden prototyypin teräspeltiseen pohjalevyyn.

Ja miktä nuo arvot ovat? C-osaston autoista vastaava muotoilupäällikkö Alexandre Malval luettelee: ”Sympaattisuus, mukavuus, luonnollisuus, parhaat materiaalit, yksinkertainen käytettävyys, kunnioitus merkin historiaa kohtaan, rehellisyys ja optimismi”.

Tämä auto on jo vuoden 2007 IAA:ssa esitellyn Cactus-konseptiauton jatkokehitelmä, ja sen nimen pitäisi viitata aavikkokasvin niukkaan janoon.

Nyt Frankfurtissa oli esillä 4,21 metrin pituinen crossover, jota ei haluta enää pitää SUV-luokan autona.

”Cactuksessa on tosin kuusi senttiä enemmän maavaraa kuin C4:ssa, mutta olemme tehneet uuden yhdistelmän sedanin ja SUV:n tunnuspiirteistä. C-linjan uuden hengen pitäisi olla ajanmukaisen elämäntyylin mukainen. Siihen kuuluvat esimerkiksi korin erittäin lyhyet etu- ja takaylitykset, pehmeät kulmat sekä puhtaat muodot, jotka eivät ole liioitellun urheilullisia eivätkä myöskään mitenkään aggressiivisia”, Malval kertoo.

Edessä sohvapenkki

Selkein esimerkki Cactuksen rauhanomaisuudesta ovat isot muovipinnat auton kyljissä ja perässä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Citroën kutsuu niitä Airbumpeiksi, ja ne tarkoittavat polyuretaanivaahdosta tehtyjä nystyröitä, jotka tarjoavat täydellisen suojan pieniä ärsyttäviä kolhuja kohtaan, joita tulee esimerkiksi kaupungissa pysäköitäessä. Niihin voi valita monia kontrastivärejä, ja Citroënin idean mukaan uutta Cactusta voi Airbumpien avulla yksilöidä edullisesti omien mieltymysten mukaan. Siitä ei ole vielä tietoa, kuinka tämä ominaisuus saadaan toteutettua tuotantomallissa.

Konseptiautossa käytetään myös joustavasti vanhaa ideaa, eli siinä on edessä kahden erillisen istuimen sijasta sähköllä säädettävä sohvapenkki. Se ei ole kuitenkaan tulossa sellaisenaan tuotantomalliin. Siinä on todennäköisesti kaksi erikseen säädettävissä olevaa selkänojaa ja eri asentoihin asetettavissa olevat istuinosat.

Malval on ylpeä konseptiauton varustelusta.

”Citroën käyttää todennäköisesti Euroopan autoteollisuuden parasta nahkaa”, hän iloitsee.

Osa istuimista ja ovien sisäosista, tietysti kojelauta sekä takapenkkien takana olevan lokeron kahvalla varustettu kansi suorastaan houkuttelevat sivelemään niiden pehmeästi hohtavia pintoja.

Kojelaudan osalta voidaan todeta, että kun muotoilijat yrittivät aiemmin integroida kuvaruutuja niihin, Cactus on askelta pidemmällä. Sen kaksi kuvaruutua sisältävät kaikki mittari- ja infotainment-toiminnot, ja aiemmasta mittaristokompleksista on tullut litteä pinta, jossa on kapea, etupuolelta pyöristetty kulma.

Cactuksen hyvä tilantunne johtuu myös siitä, että sen B-pilareista puuttuu yläosa. Takaovien saranat on kiinnitetty pilarin alaosaan, ja sivuikkunat auki autossa tulee ilmava avoautofiilis.

Nykyään suositusta väkisin tehdystä urheilullisuudesta ja aggressiivisista muodoista poikkeaminen herättää luottamusta ja muistuttaa yhdeksännestä vanhasta Citroënin hyveestä, eli edistyksellisesti muotoillusta viihtyisyydestä ja mukavuudesta.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.