Citroën kerää C-Cactuksen satoa

05.09.2013 | TL-verkkotoimitus
Citroën kerää C-Cactuksen satoa

Citroënin konseptiauto Cactus viitoittaa tietä valmistajan C-linjan tuleville malleille.

Auto esitellään Frankfurtin autonäyttelyssä ensi viikolla, vaikka ennakkotiedot siitä kerrottiin julkisuuteen jo tänään torstaina.

Cactus-konsepti perustuu Frankfurtissa vuonna 2007 esiteltyyn C-Cactus-kokeiluun, jolla yhtiö pyrki omien sanojensa mukaan "rikkomaan rajoja ja asettamaan kysymykset uudella tavalla uusien vastauksien löytämiseksi". Lopputuloksena syntyi Citroën Cactus.

Cactuksen modernissa muotoilussa kattolinja sulautuu takimmaiseen sivupylvääseen ja korin graafisilla koriste-elementeillä on myös käytännöllinen tehtävä. Auton kyljissä ja puskureissa on Airbump-suojukset, jotka toimivat sekä muotoiluelementteinä että korin suojuksina. Suojusten pehmeä pinta torjuu naarmujen syntymistä ja pinnan alla olevat ilmakennot vaimentavat lieviä törmäyksiä.

Cactuksen ulkomitat ovat kompaktit (pituus 4,21 m, leveys 1,75 m), ja sivulta katsottuna ikkunapintaa on yksi kolmannes ja kylkipintaa kaksi kolmannesta. Citroënin perinteen mukaisesti Cactuksessa on lyhyet etu- ja takaylitykset, joten pyörät sijaitsevat auton kulmissa. Tällä tavoin myös auton akseliväli on saatu maksimoitua.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Keulan muotoilussa ilmenee piirteitä tulevista C-linjan malleista. Näitä ovat valmistajan mukaan muun muassa sileät pinnat ja ajovaloihin yhdistetyt Airbump-elementit. LED-huomiovalot sijaitsevat erillään ajovaloista.

Takaosan muotoilu noudattelee samaa linjaa. Siellä LED-takavalot on yhdistetty leveään Airbump-elementtiin, joka suojaa takaluukkua.

Matkustamossa tilaa on pyritty lisäämään esimerkiksi kojelaudalla, joka jättää lattian kokonaan näkyviin ja perinteinen mittaristo on korvattu 7-tuumaisella näyttöruudulla ja katkaisimet sekä säätimet (ilmastointi, audio, navigointi, ajoavustimet jne.) on korvattu 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Vaihdekeppinä toimii valitsinnuppi, joka on sijoitettu kojelaudan alaosaan sekä ohjauspyörän alla olevilla vaihdeliipasimilla. Lisäksi etumatkustajan etuturvatyyny on siirretty kattoon.

Cactus on paineilmahybridi, jossa PureTech-bensiinimoottori on yhdistetty paineilmaa ja hydrauliikkaa hyödyntävään voimansiirtoon. Tämän rakenneratkaisun ansiosta Citroën Cactus kuluttaa parhaimmillaan alle 3 l/100 km.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.