Datsunin huolella valittu aloitusnelikko

05.12.2013 | Vesa Eskola
Datsunin huolella valittu aloitusnelikko

Maailmassa myytiin viime vuonna yli 60 miljoonaa henkilöautoa. Perinteiset markkinat sakkaavat, mutta kehittyvien ja uusien alueiden vahva nousu on pitänyt automyynnin maailmanlaajuisesti kasvussa. Datsun tähtää vahvasti juuri tähän markkinarakoon. Neljällä maalla katetaan yli kymmenen prosenttia koko maailman henkilöautomyynnistä.

Intian väkiluku on tällä hetkellä noin 1,24 miljardia, ja maan odotetaan ajavan väestön määrässä pian Kiinan (1,36 mrd) ohi. Intiassa myytiin viime vuonna 2,77 miljoonaa henkilöautoa, mikä on maan ennätys. Kasvua mitattiin yli kymmenen prosenttiyksikköä. Täksi vuodeksi kasvu on kuitenkin tyrehtynyt. Markkinajohtaja on Maruti Suzuki.

Indonesiassa asuu noin 240 miljoonaa ihmistä, eli se on maailman neljänneksi väkirikkain maa Kiinan, Intian ja USA:n jälkeen. Indonesiassa myytiin viime vuonna vajaat 781 000 henkilöautoa, mikä on maan ennätys. Kasvua vuodesta 2011 oli lähes 30 prosenttia, mutta tänä vuonna tahti on tasoittunut. Toyotalla on huima markkinaosuus.

Venäjällä asuu vajaat 150 miljoonaa ihmistä, ja maassa myytiin viime vuonna 2,75 miljoonaa henkilöautoa. Myynti on ollut taas hienoisessa kasvussa. Lada on markkinajohtaja.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

53 miljoonan asukkaan Etelä-Afrikka on maanosansa talousveturi. Maan henkilöautomyynti kasvoi viime vuonna kymmenellä prosentilla 440 000 autoon. Tänä vuonna kasvu on ollut aavistuksen maltillisempaa.

Lue raportti Datsunin uudesta tulemisesta Tuulilasin numerosta 15/2013. Netissämme myös:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.