Ecoboostia tulevan Mustangin keulalle – mukana myös iso V8

24.07.2014 | TL-verkkotoimitus
Ecoboostia tulevan Mustangin keulalle – mukana myös iso V8

Ford on julkistanut Mustangin moottorivaihtoehdot Euroopan markkinoille. Merkki haluaa panostaa vanhalla mantereella myös auton ajo-ominaisuuksiin.

Pohjois-Amerikassa uuden Ford Mustangin 2.3-litrainen EcoBoost-moottori tuottaa 310 hevosvoiman tehot ja 434 Nm:n vääntömomentin. 5.0-litraisen V8-moottorin* tehot ovat 435 hevosvoimaa ja vääntömomentti 542 Nm.

Molemmat moottorivaihtoehdot saa myös Eurooppaan ensi vuonna tulevaan Mustangiin. Autossa on erillisjousitus edessä ja takana sekä uudenlainen kevyt kori, johon on käytetty suurilujuuksista terästä ja alumiinia. Nämä takaavat erinomaisen ajettavuuden ja käsiteltävyyden.

Ford julkistaa Eurooppaan tulevien viistoperäisen ja avo-Mustangin tarkemmat tekniset tiedot myöhemmin. Nyt Ford kuitenkin tiedotti, että suorituskykyä parantavat jarru- ja alustavarustepaketit ovat Euroopan Mustangissa vakiovarusteena.

Uutta moottoriteknologiaa

Uusi 2.3 litran EcoBoost-moottori suunniteltiin varta vasten Mustangille, jotta pystyttäisiin vastaamaan erinomaista suorituskykyä ja polttoainetehokkuutta haluavien asiakkaiden tarpeisiin. 

“Tämä EcoBoost-moottori tuottaa Mustangilla ajavien odottamat tehot auton nopeudesta riippumatta”, kertoo Scott Makowski. “Vääntöä riittää, joten auto on ihanteellinen ajaa missä tahansa olosuhteissa.”

Fordin globaalin EcoBoost-moottoriperheen uusin jäsen on 2,3-litrainen moottori, joka on varustettu suorasuihkutuksella, muuttuvalla venttiilien ajoituksella ja turboahtimella. Moottorin kestävyyden varmistaminen oli ensiarvoisen tärkeää, koska tehot litraa kohden ovat lähes 135 hv ja vääntö 188 Nm.

Erillisjousitus ja kevyt kori

Uusi Ford Mustang on ketterä ja miellyttävä ajaa, sillä siinä on erillisjousitus sekä edessä että takana. Konepellissä ja kyljissä on käytetty alumiinia, joten auton kokonaispainoa on saatu alemmas ja auto on tasapainoisempi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Alumiinia on käytetty myös takajousituksen nivelissä, automaattivaihteisen mallin taka-akselin rungossa, takatukivarsissa ja takajarrujen jarrusatuloissa. Lisäksi teräksestä ja muista materiaaleista valmistetut osat, kuten ontot takavakaajat ja istuimet, on suunniteltu siten, että ne vastaavat suorituskykyisen auton standardeja, mutta eivät tuo lisäpainoa. 

Yhdysvalloissa 5.0 litran V8-moottorilla ja automaattivaihteistolla varustettu viistoperäinen Mustang painaa 1 691 kg. Sama malli, mutta 2.3 litran EcoBoostilla ja automaattivaihteistolla varustettuna, painaa 1 598 kg.

Viistoperämallissa 2.3 litran EcoBoost-moottorilla varustettuna 52 prosenttia auton painosta on etuakselilla ja 48 prosenttia taka-akselilla, kun 5.0 litran V8:ssa 53 prosenttia on eturenkaiden päällä. 

Jokaisessa uudessa Mustangissa on täysin uusi erillistakajousitus, joka on toteutettu monitukivarsisella pyöräntuennalla. Jousituksen geometria, jouset, iskunvaimentimet ja puslat ovat kaikki kehitetty ja säädetty tuomaan parannettua pitoa.

Jousituksen geometria pitää korin rauhallisena kovassa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa. Kevytmetalliset komponentit taka-akselissa auttavat vähentämään jousittamatonta massaa, jolloin ajettavuus ja käsiteltävyys paranevat.

Edessä eristyksetön apurunko auttaa jäykistämään rakennetta, mutta ei lisää painoa, mikä vaikuttaa käsiteltävyyteen, ohjaukseen ja ajettavuuteen.

Kaksoispalloniveliset MacPhersonin etujoustintuet mahdollistavat suurikokoisten jarrujen käyttämisen, aiheuttamatta liikaa pyörän keskipoikkeamaa ja heikentämättä ohjaustuntumaa. Kuten takaosa, etujousitusta on parannettu siten, että kovassa jarrutuksessa auton keula ei sukella.

Euroopassa molemmilla moottoreilla varustetuissa malleissa on vakiovarusteena suorituskykyä lisäävä varustepaketti.

Ford Mustang tuli markkinoille vuonna 1964. Niitä on myyty kaikkiaan 9 miljoonaa kappaletta. Mustang on myös maailman tykätyin auto, sillä on Facebookissa yli 7 miljoonaa fania, ja se on esiintynyt yli 3 200 elokuvassa ja tv-ohjelmassa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.