Edes helppo raha Espanjasta ei riitä pelastamaan autokauppaa

16.02.2014 | Niko Rinta
Edes helppo raha Espanjasta ei riitä pelastamaan autokauppaa

Saa nähdä miten pahasti autoverotuksen epäselvä tulevaisuus syö autokauppaa lähivuosina. Uskaltaako suomalainen suunnata auto-ostoksille? Laskevatko uusien autojen hinnat mahdollisen kilometriveron myötä, entä käytettyjen? Säilyykö auton arvo edes sen vertaa kuin ennen?

Tapahtuu mitä tahansa, niin muutoksen siirtymäaika on varmasti pitkä – ja juuri tuo aika autokaupan on pyrittävä jotenkin hyödyntämään. Alhaiset 1,9 prosentin rahoituskorot ja vakuutustarjoukset eivät enää riitä. On haettava uusia keinoja.

Yksi näistä keinoista on yksityisille suunnattu leasing tai auton taattu takaisinosto ennalta sovittuun hintaan. Automaa myi aikoinaan liisaria taviksille huonolla menestyksellä. Nyt vuorossa ovat autoliike Vaunula ja rahoitusyhtiö Santander.

Vaunula tarjoaa tiettyjä Fordin malleja EasyDeal-konseptinsa alla alhaisella 1,95 prosentin korolla ja mahdollisuudella luopua autosta 2-3 vuoden jälkeen jäännösvelan hinnalla. Huollot eivät sisälly hintaan, kahdet renkaat kyllä. Vaunula siis ostaa auton takaisin autoilijan niin halutessa.

Santander puolestaan markkinoi All-in-1 -rahoituksella samantapaista kokonaisuutta, jossa autorahoitus ja hyvityshinta on paketoitu yhteen. Mukaan voi myös halutessaan ympätä huollot, mutta talvirenkaat pitää ostaa erikseen. Rahoituskorko liikkuu kuuden prosentin molemmin puolin riippuen automallista ja sopimusajasta. Sopimusajan umpeutuessa auton voi joko luovuttaa Santanderille tai ostaa itselleen. Kaupan voi rahoittaa uudella luotolla.

All-in-1 -rahoituksen piiriin kuuluvat lähes kaikki Suomessa myytävät henkilöautot, mutta esimerkiksi sähköautot loistavat poissaolollaan. Syynä lienee epävarmuus niiden arvonsäilymisestä.

Valitettavaa on, että Santander pelkää myös autoveron muutosta. All-in-1 -rahoituksen sopimusehdoissa kun todetaan muun muassa, että:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Mikäli Osamaksusopimuksen allekirjoittamisen jälkeen autoveroa koskevat säännökset muuttuvat siten, että autovero kokonaan poistuu tai sen määrä alenee vähintään 15 %, Santanderilla on oikeus vaatia, että Hintatakuun määrää vastaavasti alennetaan."

Se siitä hintatakuusta. Vaunula ei vastaavaa klausuulia ole takaisinostositoumukseensa laittanut.

Olen ostanut perheeni autot yleensä rahoituksella, ja niin tulen varmasti tulevaisuudessakin usein tekemään. Rahan pitää vain olla tarpeeksi halpaa ja peruskonseptin kunnossa. All-in-1 -rahoituksen kohdalla niin ei valitettavasti ole.

Jos All-in-1 -rahoituksen piiriin tuotaisiin sähköautot ja korkoa painettaisiin hieman alas, harkitsisin vaikkapa Nissan Leafia työmatkoja varten. Nyt sähköauton hankinta ei ole järkevällä tavalla mahdollista.

Vaikka yllä esitellyissä yksityisten liisarikonsepteissa on eroja, on niissä jotain samaakin: molemmissa rahoitusyhtiönä toimii Santander. Ainakin Santanderia voi siis kiittää yrittämisestä.

Kirjoittaja on Tuulilasi.fi:n tuottaja. Twitter: @nikorinta

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.