Eikö mikään riitä? – Honda patentoi 11-vaihteisen kolmoiskytkinvaihteiston

23.08.2016 | Max Lange
Eikö mikään riitä? – Honda patentoi 11-vaihteisen kolmoiskytkinvaihteiston

Honda on jättänyt Japanissa patenttihakemuksen peräti 11-vaihteisesta kolmoiskytkinvaihteistosta.

Autonvalmistajat hakevat taloudellisuutta ja parempaa hyötysuhdetta kuumeisesti, ja tämän takia uusien autojen automaattivaihteistojen pykälämäärät lisääntyvät tuntuvasti. Nykyään seitsemän, kahdeksan tai Mercedesin tapauksessa peräti yhdeksän vaihdetta ei ole enää erikoisuus automaailmassa.

Silti ilmeisesti lisää vaihteita tarvitaan, ainakin Hondan mielestä. Honda ei julkistanut itse tietoa mahdollisesta uudesta vaihdelaatikosta, vaan tiedot tulivat julki Japanissa toukokuussa jätetystä patenttihakemuksesta.

Hurjalta kuulostavat 11 vaihdetta pitävät moottorin tavallista paremmin optimaalisella vetoalueella. Patentin mukaan vaihteiston kolme kytkintä vähentävät vaihdetta vaihdettaessa vääntöpoistumaa, jota tapahtuu kaksoiskytkinvaihteistoissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Patentti ei kerro mihin malleihin ja milloin kyseinen vaihteisto olisi tulossa tuotantoon. Aiempaa monimutkaisempi tekniikka viittaisi siihen, että vaihteistoa ei ainakaan käytettäisi Hondan kaikista edullisimmissa malleissa.

Honda on myös julkistanut aiemmin 10-vaihteisen automaattivaihteiston, jonka on tarkoitus tulla tuotantoon vuonna 2020, kertoo CarAdvice. Lisäksi GM, Ford ja Lexus ovat tuomassa markkinoille lähiaikoina 10-pykäläisiä vaihteistoja.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.